Saabs nya logotyp och visuella identitet
Nevs, Saab Automobiles nya ägare, utvecklar nu varumärket Saab och ger personbilstillverkningen en ny visuell identitet. Men någon grafisk revolution handlar det inte om.
Ett hett ämne förra året var det om Nevs användande av varumärket Saab på sina framtida bilar. Försvarskoncernen Saab AB gav till sist sitt medgivande och de konventionella 9-3:or som ska byggas med start i år samt de elbilar som så småningom lanseras kommer att bära varumärket Saab.
Nu presenterar Nevs Saabs nya varumärkesprofil, eller nya visuella identitet som de själva kallar det.
Tillsammans med designbyrån Stockholm Design Lab har man tagit ett steg i att stärka varumärket Saab för personbilar genom att ta till fasta på märkets grunder: det skandinaviska ursprunget som med sina fyra årstider, långa avstånd samt extrema väglag och körförhållanden har format Saabs personbilar under många årtionden.
Saab-logotypen i grafiskt material känner vi igen sedan tidigare. Den ska framträda i mörkgrått eller silver. I vissa fall används en nyutvecklad logotyp där Saab i silver ligger an mot en vit och rund bakgrund. Denna version av logotypen används främst på emblemen som återfinns på huven och hjulnaven.
De fyra årstiderna och deras utmärkande väglag kommer att vara synliga både i bildspråk och i samband med varumärket, vilket vi ser exempel på nedan.
Även Nevs visuella varumärkesidentitet har gjorts om. Svart mot vitt.
Sist men inte minst ska Nevs lansera kampanjsidan saabcars.com som i dagsläget inte visar mer än en bild.
Du har väl inte missat vår exklusiva provkörning av nya Saab 9-5 SportCombi!?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se