Lawrence Stroll behåller positionen som största ägare i Aston Martin men plockar in pengar från Saudiarabiska fonden PIF som blir näst största ägare.

Saudiarabien blir näst största ägare i Aston Martin

Affären det pratas om en tid är klar. 

Den saudiarabiska investeringsfonden PIF blir näst största ägare i Aston Martin efter en investering på närmare en miljard kronor.

Mercedes-Benz minskar sitt ägande till knappt tio procent.

Jan-Erik Berggren

Aston Martin har länge varit i behov av nya pengar för att klara omställningen till elbilar med stora kostnader i bil- och mjukvaruutveckling som följd.

Och det blir som väntat den offensiva saudiarabiska fonden PIF som köper andelar i Aston Martin. Saudierna, som bland annat byggt den nya kontroversiella golftouren och som äger andelar i både McLaren och Lucid Motors, plockar fram närmare en miljard kronor för att bli näst största ägare i Aston Martin.

PIF ska äga 16,7 procent av Aston Martin medan Lawrence Stroll behåller positionen som största ägare med sina 18,3 procent. Mercedes-Benz äger efter investeringsrundan cirka 9,7 procent av Aston Martin.

Mercedes släpper därmed ifrån sig platsen som nummer två bakom Stroll till PIF.

Geely ville ta över

Aston Martins aktie har fallit den senaste tiden och skuldberget har växt. Den 1 mars i år uppges Aston Martin haft skulder på närmare en miljard kronor och stora investeringsbehov. 

Hittills i år har Aston Martin sålt 2 676 bilar, något lägre än siffran förra året vid samma tidpunkt, 2 901 bilar. I år hoppas Aston Martin sälja totalt 6 600 bilar sedan efterfrågan på framför allt suven DBX är stor.

Förutom personbilsavdelningen har Aston Martin kämpat i uppförsbacke med sitt F1-team under året

Efter beskedet om den nya investeringen hoppas värdet på Aston Martins aktie upp med 20 procent.

Enligt uppgifter till brittiska The Guardian tackade Aston Martin nej till en större summa pengar från Volvo-ägaren Geely som ville bli delägare i sportbilsmärket tillsammans med den tidigare Aston Martin-ägaren InvestIndustrial. Lawrence Stroll ska ha kallat Geelys bud för ”ett förtäckt övertagande” och enligt Stroll erbjöd aldrig Geely att hjälpa Aston Martin med elbilsutveckling.

2025 ska Aston Martin presentera sin första elbil och Stroll utesluter inte att företaget kommer att köpa teknik från andra.