Foto: Scout Motors Inc.

Scout Motors lanseras – digitalt

Att pickuper under det klassiska namnet Scout är på väg ut på marknaden har vi tidigare rapporterat om. Nu släpps ytterligare en bild, samt en rad digitala plattformar där företaget hoppas knyta kontakt med ägare till de nu minst 40 år gamla Scout-pickuperna.

– Gör pickupen till en cabriolet, det vore ett bra sätt att differentiera den från Rivian R1T, skriver forummedlemmen difficulTT på nya Scout Community.

Den där kommentaren kommer från forumet Scout Community, skapat av företaget Scout Motors Inc. Vi har tidigare rapporterat om att Volkswagen genom förvärvet av amerikanska Navistar International Corporation även äger tillverkningsrättigheterna till Scout. Planen om att bygga en eldriven pickup under det klassiska varumärket Scout rapporterade vi om i våras. Samtidigt som Scout Motors Inc, baserat i Tysons, Virginia, USA, skickar ut en liten teaserbild får vi även ta del av de nya digitala satsningarna kring varumärket som legat i träda sedan 1980-talet. 

Foto: Volkswagen AG

Att skapa ett forum för eventuella kommande och redan existerande Scout-ägare, för att bland annat få deras bild av hur en eldriven ny Scout ska se ut, är ett intressant grepp. Snacket verkar ha kommit i gång direkt och det är kul att läsa vad som tycks när medlemmarna får frågan om hur de värderar de första skisserna. När det kommer till tyckande får man acceptera högt och lågt, men jag tycker mig se en röd tråd i många kommentarer – att bevarande av den ursprungliga looken uppskattas. 

Allt från om pickupversionen ska ha baklem eller avtagbara dörrar till eventuella cabrioletversioner samt, förstås, eldriftens konfiguration avhandlas. Att kommande eldrivna Scout främst är avsedd för den amerikanska marknaden försöker allra minst Scout själva dölja. Målen är högt satta, men belöningen för den som lyckas prestera bra eldrivna pickuper till den törstande amerikanska marknaden borde vara synnerligen stor.