Seat-chefen: Ingen fattar vår slogan
James Muir har skrotat Seats slogan ”Auto Emocion” sedan han insett att ingen förstod vad den betydde.
För tio år sedan började orden ”Auto Emocion” dyka upp i slutet av Seats reklamfilmer när det spanska märket skulle lansera dåvarande modellerna León och Arosa. Sloganen skulle förmedla… ja vaddå? James Muir, Seats chef sedan två år tillbaka, uppmärksammade kommunikationsproblemet och gav sig ut för att ta reda på den upplevda betydelsen av det spanska bilmärkets valspråk.
–När jag började här för två år sedan tänkte jag inte riva upp allt och säga att det inte var bra, men jag har tittat på ”Auto Emocion” och försökt ta reda på vad folk, handlare och pressen tror att det betyder. Ingen har kunnat förklara det för mig, berättade James Muir för ett samlat pressuppbåd i samband med lanseringen av Seat Mii, skriver Auto News.
Nu letar Seat-chefen alternativ till den slopade parollen för att tydligare profilera Seats varumärke.
– Som slogan har den helt enkelt inte tillräckligt mycket substans. För att gå framåt behöver vi något som har just det och jag har jobbat hårt på att försöka få fram vad det skulle kunna vara.
Muir menar att många fortfarande har svårt att placera exakt var de har Seat, vilket bland annat sloganen inte hjälper till med.
– De flesta tror fortfarande att Seat tillhör Fiat och inte Volkswagen-gruppen. Det är något vi behöver ändra på. Därför har jag kommit fram till att ”Enjoyneering” (en sammanslagning av engelska orden enjoy och engineering, ungefär ”njut av teknik”) kommer fastna om folk förstår det. Det beskriver vad vi försöker göra och det är bättre än den vi hade förut.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se