Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Peter Klemensberger / Expressen Lifestyle

Seat kan försvinna som bilmärke 2028

Dalande försäljningssiffror gör att Seat kan få en ny framtid – som ett mobilitetsmärke. Det menar Volkswagens vd Thomas Schäfer.

Seat kan försvinna som traditionellt bilmärke. Det berättar Volkswagens vd Thomas Schäfer för Autocar i en intervju. I stället kan det förvandlas till att bli ett så kallat mobilitetsmärke likt Renaults division Mobilize som ska tillverka mikrobilen Duo och är i begrepp att öppna en mängd snabbladdstationer i Europa.

– Vi ska inte döda märket, bara se över dess framtid, säger vd:n och menar att det ser bra ut till 2028 eller 2029. Märket ska till dess behålla sin position som instegsmärke för Volkswagen-koncernen. 

Kan Seats elmotorcykel vara en fingervisning på märkets framtid? Foto: Patrik Lindgren

Seats försäljning i Europa sjönk med 45 respektive 42 procent under juli och augusti månad, enligt den brittiska tidningen. Spanien, Storbritannien och Österrike är Seats starkaste marknader.

Seat har ingen elbil i utbudet sedan Mii Electric ströks. Man var även tidigt ute med att presentera el-Born, en modell som kom att lanseras av den avknoppade sportbilsdivisionen Cupra som Born. Seats status har försvagats.

Cupra är ingen storspelare, säger Thomas Schäfer, men har en skarp position för den unga och rebelliska publiken.

Faktum är att Seat redan är inne på mobilitetsspåret då man har elsparkcykeln Mo 65 och elmotorcykeln Mo 125 på menyn.