Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Martin Öberg

Sedanen – det döende segmentet

Konsumenterna väljer suv framför den traditionella sedanen. Företeelsen är global och kapar produktionen.

Suv- och crossovermodeller fortsätter att ta marknadsandelar och en förlorare är mellanklassen, vilket bland annat resulterat i stopp för produktionen av Toyota Avensis.

Men även karossformen sedan tappar mark visar nya siffror från analysföretaget JATO. I Europa har marknadsandelen för sedaner gått ner från åtta till 4,5 procent (693 600 exemplar) mellan åren 2008 och 2017. I Kina och USA är siffrorna 49 till 39 procent respektive 38 till 27 procent.

I Europa har suvsegmentet under samma tid gått från 8,4 till 29 procent.

Ford har tidigare meddelat att man fasar ut sina sedanmodeller i Nordamerika för att satsa på suvar och pickuper. Där har redan FCA, Fiat Chrysler Automobiles, stoppat produktionen av sedanmodellerna Chrysler 200 och Dodge Dart.

Anledningen är inte bara att suvar och crossovermodeller är trendigare utan siffror från JATO visar också att kompakta suvar är mer bränsleeffektiva än sedaner.

Bilden ovan är från Teknikens Världs senaste test av sedaner i nummer 18/2017.