Shelby American kör över Shelby Supercars
Den lilla superbilstillverkaren Shelby Supercars kommer från och med nu byta namn till SSC North America för att inte blandas ihop med det mer etablerade Shelby American.
Ferrari, Pagani, Porsche. Samtliga efternamn som blivit både etablerade och erkända tack vare bilarna som hittat hem hos de flesta bilnördar. Enligt samma devis grundade den legendariske motorsportaren Carroll Shelby sitt Shelby American 1962. Företaget blev snabbt känt för 50 år sedan tack vare sin roadster Shelby Cobra och sina trimmade Mustanger som döptes om till GT350 och GT500.
En annan som försökt sig på samma taktik är Carroll Shelbys namne –men inte släkting –Jerod Shelby. 1999 startade han det snarlika Shelby Supercars, men tillverkarna Shelby American och Shelby Supercars har ingenting annat än namnet gemensamt. Nu har de båda parterna kommit överens om en förlikning, där Jerod Shelby går med på att släppa sitt familjenamn från sina bilar, rapporterar Inside Line. I stället kommer bilarna heta SSC North America. Som tur är behöver inga dollars läggas på att byta ut märkeslogotypen som pryds av texten In Veritate Veritas som översatt från latin betyder ungefär "sanningens seger".
Shelby Supercars hittills största bedrift är att man under en tid tillverkade Ultimate Aero, världens snabbaste produktionsbil som lyckades peta Bugatti Veyron från täppan med sina 412 kilometer i timmen. Bugatti, vars Veyron gick fyra kilometer långsammare, fick sin revansch drygt tre år senare när specialversionen Veyron Super Sport flög upp till en förstaplats med 431 kilometer i timmen.
Nyblivna SSC North Americas första modell efter namnbytet blir den 1 350 hästkrafter starka Tuatara som precis som sin föregångare Ultimate Aero har siktet på att bli snabbast i världen. Med en design ritad av Saabs förre chefsdesigner Jason Castriota kommer den dubbelturbomatade mittmotorbilen enligt SSC själva klara en toppfart på över 440 kilometer i timmen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se