Självkörande bil från Apple kommer redan 2024
Redan 2024 ska den börja byggas – bilen som vi väntat på och som bilindustrin fruktat kanske mest av allt. Teknikföretaget Apple förverkligar sitt bilprojekt Titan och ska bygga en självkörande elbil med ny batteriteknik. Tidigare har Apple diskuterat produktion med underleverantören Magna och Apples planer handlar om minst 100 000 bilar per år.
En ny elbil med revolutionerande batteriteknik och nya sensorer för att göra bilen självkörande. Nya detaljer om Apples bilprojekt Titan har läckt ut och enligt ryktena kan Apple börja bygga sin nya bil redan 2024.
Första gången vi hörde talas om Apples planer på att bygga en egen bil var 2014 men sedan dess har projektet haft flera olika profiler. Det har pratats om enbart mjukvara för självkörande bilar och, precis som Googles Waymo, självkörande taxibilar. Men sedan Doug Field, med erfarenhet från Tesla, tog över projektet 2018 har det tagit mer konkreta former. Field började med att sparka 190 personer och fokusera på en massproducerad bil för förare och passagerare.
Enligt flera personer som pratat med nyhetsbyrån Reuters och bilbranschtidningen Automotive News kan Apple börja bygga sin nya bil redan 2024. Möjligen kan coronapandemin skjuta på projektet ett eller ett par år. Enligt uppgifterna har Apple börjat kontakta underleverantörer och bilbyggare men också undersökt möjligheten att utveckla egen teknik. Inte minst står de nya lidarsensorerna i centrum där Apple kan komma att utveckla helt egna sensorer för att möta kraven på säkerhet för självkörande bilar.
Nya batterier
En anledning till att Apple alls vill bygga en bil är en ny batteriteknik. Det är tack vare billigare produktion av batterier som Apple kan få lönsamhet i projektet. Det dröjde 17 år innan Elon Musk och Tesla lyckades bygga bilar med vinst men då Apple hoppat över flera år av dyr batteriproduktion kan de nå lönsamhet snabbare.
Apple behöver heller inte dra hela lasset med att introducera elbilar för köpare i USA, Europa och Kina. Tesla har gjort sitt och nu storsatsar bland andra Volkswagen, Ford och General Motor för att hinna ifatt.
De lidarsensorer som kan användas i den nya bilen har redan lanserats i nya iPhone 12 Pro och iPad Pro.
Magna kan bygga
Nya batteritekniken betyder att Apple satsar på en så kallad ”monocell”-teknik. Det frigör plats i batteripaketet och därmed kan Apple använda mer aktivt material. Precis som Tesla undersöker Apple möjligheten att bygga LFP-celler som inte riskerar att överhettas lika lätt som andra celler.
Tidigare har Apple diskuterat produktion av bilar med underleverantören Magna International men då planerna inte varit konkreta har förhandlingarna runnit ut i sanden. Magna har inte velat kommentera de nya uppgifterna.
Enligt branschbedömare behöver Apple snabbt nå en produktion på 100 000 bilar per år för att ha en chans att få lönsamhet i bilprojektet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se