Spyker bygger lyxsuv med Youngman
Victor Muller kämpar vidare. Den holländska sportbilstillverkaren Spyker skrev i veckan ett avtal med kinesiska Youngman som säger att de två ska börja bygga bilar tillsammans. Först kommer en superdyr lyxsuv, därefter en lyxig sedan byggd på Saab-delar.
Trots de ständiga motgångarna med Saab-projektet har Victor Muller inte tröttnat på bilindustrin. Mannen som alltid tycks ha en ny kanin att dra fram ur sin hatt har nu ingått ett stort samarbete med kinesiska Youngman. Parterna skrev tidigare i veckan under ett avtal där det står att Youngman ska investera inte mindre än motsvarande 86 miljoner kronor i Spyker.
Därutöver ska Youngman skjuta till cirka 215 miljoner kronor för att sätta fart på utvecklingen av Spykers gamla konceptbil D8 Peking-to-Paris. Den extravaganta supersuven visades på Genèvesalongen 2006 men har inte lyckats ta sig vidare från konceptstadiet. Konceptbilens utförande var något utöver det vanliga och i det nya avtalet diskuteras en lämplig prislapp på cirka 1,7 miljoner kronor till kund.
Striden om vem som egentligen sitter på rättigheterna till Saabs Phoenix-plattform lär dra igång igen nu eftersom Spyker och Youngman planerar att använda plattformen för att en helt ny bilmodell. Modellen ska heta Spyker Phoenix och vara betydligt mer exklusiv än vad som var tanken hos Saab en gång i tiden. Bilarna ska tillverkas och säljas av ett bolag som till 80 procent ska ägas av kineserna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se