Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Robin Törnros

Stark återhämtning i bilbranschen – uppåt i höst

Bilförsäljningen i Sverige har, efter den tunga coronavåren, återhämtat sig snabbare än väntat. Därmed skruvar också branschen upp förväntningarna inför hösten och vill landa på totalt 280 000 sålda bilar 2020, cirka 50 000 under det ursprungliga målet som sattes före pandemin slog till.

Under våren minskade nybilsförsäljningen med hela 37 procent. Anledningen var förstås coronapandemin och det delvis stängda svenska samhället. Men nu har återhämtningen tagit fart på allvar.

Under september månad såldes 7,3 procent fler nya bilar i Sverige jämfört med samma månad förra året. Det är en både starkare och snabbare återhämtning av försäljning och efterfrågan på nya bilar än tidigare prognoser.

Under våren skrev bilbranschen ned sina förväntningar på årsförsäljningen från 330 000 bilar till låga 270 000 bilar. Siffrorna för september ger branschen ny luft och nu skrivs årsprognosen upp till 280 000 nya bilar.

– Den återhämtning som vi nu ser förklaras till stor det av att biltillverkningen kommit igång och att man levererar bilar igen på tidigare order. Hittills i år har personbilsregistreringarna minskat med 18,2 procent, säger Mattias Bergman, vd på BIL Sweden, i ett pressmeddelande.

Även försäljningen av lätta lastbilar har tagit fart om än något svagare. Bilbranschen skruvar nu ner årsprognosen från 38 000 nya lastbilar till 33 000. Här fanns en förväntad försäljning för 2020 på hela 47 000 lastbilar.

– Förklaringen till nedjusteringen av prognosen beror dels på coronakrisen, dels på att bonus-malus-systemet slår hårt mot lätta lastbilar. Vi har påtalat vikten av att särskilja lätta lastbilar från personbilar vid revideringen av bonus-malus-systemet, då de utför ett annat transportarbete. Dessutom har inte omställningen till elektrifiering kommit lika långt som för personbilar, vilket begränsar utbudet, säger Mattias Bergman.

När svenskarna nu väljer att köpa ny bil igen är det laddhybrider och elbilar som går starkt. Av all försäljning i september 2020 var 34,4 procent laddbara personbilar. För ett år sedan var den siffran 13,5 procent. Hittills i år ligger andelen laddbara bilar på 27,9 procent och branschens prognos ligger på cirka 30 procent för hela 2020.

Hittills i år har elektrifieringen lett till en minskning av CO2-utsläppen med 17 procent till 99 gram per kilometer, men då räknat på de nya bilarnas WLTP-siffror, inte utsläppen vid verklig körning.

Bland elbilarna noterade Volkswagen en mycket stor efterfrågan på modellen ID.3 som lanserades i Sverige under september. Volkswagen har redan hunnit kundregistrera 460 stycken ID.3 vilket ska jämföras med 754 Tesla Model 3 eller 704 Volkswagen Golf under samma månad.

Regtoppen september 2020

1. Volvo S60/V60 13 499

2. Volvo XC60 7 926

3. Volkswagen Golf 6 886

4. Kia Niro 6 863

5. Volvo S90/V90 6 839

6. Volvo XC40 6 831

7. Volkswagen Passat 6 366

8. Volkswagen Tiguan 4 823

9. Kia Ceed 4 641

10. Toyota Corolla 4 271