Stellantis blir helelektriskt detta årtionde
Den enorma Stellantis-koncernen, med märken som Peugeot, Fiat och Jeep i portföljen, ska bli helelektriskt i Europa inom åtta år. Det meddelade företaget när man presenterade sin strategiska plan i dag.
Stellantis, världens fjärde största fordonskoncern med märken som Peugeot, Fiat, Citroën, Alfa Romeo, Jeep med flera i portföljen, presenterade i dag sin långsiktiga strategiska plan. Av den framgår att man ska vara ett klimatneutralt företag 2038, med netto nollutsläpp. Ett delmål på vägen är att man ska ha halverat sina klimatutsläpp till 2030, jämfört med 2021.
Som ett led I att nå målen ska 100 procent av all fordonsförsäljning i Europa, och 50 procent av bilförsäljningen i USA, utgöras av renodlade elbilar i slutet av detta årtionde. Det kan ses som förvånande i skenet av att koncernens vd Carlos Tavares så sent som i januari gav uttryck för att elbilsomställningen inte var alldeles sund och drevs av politik snarare än av industrin.
Man räknar med att till 2030 ha lanserat fler än 75 elbilsmodeller och att sälja fem miljoner elbilar årligen. Bland annat kommer man att lansera en helelektrisk Jeep nästa år och en elektrisk Ram pickup 2024. Brittiska Autocar uppger också att premiummärkena inom koncernen, Maserati, Alfa Romeo, DS och Lancia enbart kommer att lansera elbilar från och med 2025 och helt sluta tillverka bilar med förbränningsmotor 2030.
– Att ta en ledande roll att minska koldioxidutsläppen, såväl som ett avgörande steg framåt i den cirkulära ekonomin, är vårt bidrag till en hållbar framtid, säger Stellantis vd Carlos Tavares i samband med presentationen av det strategiska programmet.
Förutom att utöka sin elbilsportfölj kommer Stellanis också försöka fördubbla nettointäkterna till 2030 och samtidigt behålla en tvåsiffrig vinstmarginal. Dessutom ska man säkra sin interna produktionskapacitet för elbilsbatterier till cirka 400 gigawattimmar över hela Amerika och Europa, samt lansera vätgasdrivna kommersiella fordon senast 2024.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se