Stellantis fortsätter tillverkning i Ryssland

Stellantis fortsätter sin tillverkning av transportbilar i fabriken utanför Moskva, om än i reducerad takt. Trots att fabriken står för en struntsumma av resultatet.

Flera biltillverkare har stoppat sin produktion i Ryssland och ännu fler stoppat exporten till det Putin-styrda landet. Bland annat BMW, Volkswagen och Ford, samt nu senast Renault som under veckan meddelade att de skulle återuppta sin produktion bara för att två dagar senare backa på grund av massiv kritik.
Bloomberg rapporterar nu att jättekoncernen Stellantis fortsätter sin tillverkning av skåpbilar vid fabriken i Kaluga strax utanför Moskva. En fabrik som koncernen delar med Mitsubishi där man tillverkar transportbilar som Opel Vivaro, Peugeot Expert och Citroën Jumpy.

I januari meddelade Stellantis att man skulle börja exportera transportbilar från Kaluga-fabriken till Europa för att möta en ökad efterfrågan. Bilarna tillverkas även vid koncernens fabriker i både Hordain, Frankrike och Luton, Storbritannien. Vid full produktionstakt producerar fabriken i Kaluga cirka 125 000 bilar årligen. Enligt planerna som meddelades innan Rysslands invasion av Ukraina skulle man även påbörja produktion av Fiats transportbilsmotsvarighet vid fabriken, samt tillverkning av dieselmotorer, manuella växellådor och koncernens mindre transportbilar för export.

Tidigare i mars meddelade Stellantis vd Carlos Tavares att man stoppade den ryska export och importen av bilar från koncernens märken Jeep, Peugeot, Opel och Fiat. Men man forsätter alltså produktionen vid denna fabrik. En representant för fabriken säger till Bloomberg att man arbetar med en begränsad produktionstakt och flaggar för att produktionen kan komma att stoppas på grund av logistik- och leveransproblem.
Carlos Tavares säger att man kan flytta en del av produktionen till fabrikerna i Frankrike och Storbritannien. Enligt honom står fabriken i Kaluga för 20-30 miljoner euro, cirka 200-300 miljoner kronor, av Stellantis årliga vinst. Mycket pengar men en struntsumma i sammanhanget då Stellantis under hösten rapporterade rekordresultat för den första halvan av 2021. Totalt en nettovinst på 59 miljarder kronor.