Företagets samtliga 14 märken ska erbjuda helelektriska fordon och koncernen siktar på att 70 procent av försäljningen i Europa ska vara av lågutsläppsbilar till 2030. För att nå den målsättningen ska man investera pengar – närmare bestämt 300 miljarder kronor.
Stellantis ska bli gröna och allra hårdast satsar man i Europa. Till 2030 ska 70 procent av försäljningen i Europa vara av antingen batteri- eller hybridbilar, jämfört med ”endast” 40 procent i USA. I dag är motsvarande siffror 14 procent i Europa och futtiga fyra procent i Nordamerika.
– Denna omställningsperiod är en underbar möjlighet att ställa om klockan och påbörja ett nytt race. Vår grupp är fullt engagerade i denna elektrifieringsresa, säger Stellantis vd Carlos Tavares.
För att lyckas ställa om investerar man nu 300 miljarder kronor i att elektrifiera sitt utbud under de kommande fem åren och planen ska backas upp av fem batterifabriker i Europa och Nordamerika. Stellantis siktar även på att totalkostnaden för en elbil ska vara lika stor som för en bensinbil till 2026.
Alla koncernens 14 märken – inklusive Peugeot, Jeep, Ram, Fiat och Opel – ska erbjuda fullt elektrifierade bilar inom en snar framtid. Dessa elbilar ska byggas på fyra elektriska plattformar och ha en räckvidd på mellan 50 och 80 mil samt snabbladdningskapacitet på 32 kilometer per minut.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se