Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Carlos Tavares, till vänster, vill inte längre köpa utsläppsrätter av Elon Musk. För Musk är affären värd 20 miljarder kronor för tre år.
Carlos Tavares, till vänster, vill inte längre köpa utsläppsrätter av Elon Musk. För Musk är affären värd 20 miljarder kronor för tre år.
Carlos Tavares, till vänster, vill inte längre köpa utsläppsrätter av Elon Musk. För Musk är affären värd 20 miljarder kronor för tre år.
Carlos Tavares, till vänster, vill inte längre köpa utsläppsrätter av Elon Musk. För Musk är affären värd 20 miljarder kronor för tre år.

Stellantis vill bryta miljardaffären med Tesla

Tesla fick cirka 20 miljarder av Fiat-koncernen för utsläppsrätter i Europa under de tre åren 2019, 2020 och 2021. Men nu säger Stellantis vd Carlos Tavares att det inte längre behövs några utsläppsrätter för att undgå böter från EU. Nu ska Tavares försöka ta sig ur dealen med Tesla för 2021.

När EU införde tuffare utsläppsregler för varje biltillverkare valde några tillverkare att köpa utsläppsrätter av konkurrenter. Fiat/Chrysler-koncernen, FCA, valde att köpa nollutsläpp av Tesla till ett värde av cirka 20 miljarder kronor.

Pengarna ska Elon Musk ha använt för att bland annat finansiera nya bil- och batterifabriken i Berlin.

I januari i år bildades nya jättekoncernen Stellantis sedan PSA-gruppen köpt Fiat/Chrysler. PSA klarade EU:s gräns med råge och nu säger Stellantis vd Carlos Tavares att Stellantis inte behöver köpa några utsläppsrätter för 2021 för att möta EU:s krav.

– Med hjälp av den teknik som PSA förde in till Stellantis kommer vi att klara alla utsläppsregler redan i år. Det betyder att vi inte riskerar några böter från EU och att vi inte behöver köpa några från Tesla, säger Carlos Tavares i ett uttalande i samband med koncernens kvartalsrapport.

Tar bort bensinmotorn

En talesperson från Stellantis förklarade att man inlett samtal med Tesla om hur FCA:s gamla avtal för de tre åren ska kunna lösas i förtid.

EU har slagit fast att varje biltillverkare måste hålla sig under 95 gram koldioxid i snitt per såld bil med vissa rabatter och övergångsregler. Bland annat räknades elbilar dubbelt under det första året med en avtrappning för år två och tre.

De tuffa utsläppsmålen från och med 2019 och framför allt 2020 har tvingat biltillverkarna att elektrifiera bilparken och göra sig av med modeller med stora motorer. 95-gramsgränsen är den största bidragande orsaken till den snabba omställningen till elbilar i Europa.

EU funderar nu på nästa steg där de genomsnittliga utsläppen ska sänkas till 75 gram och kanske så lågt som 43 gram från och med 2030. En gräns på 43 gram skulle i praktiken ta bort bilar med bensin- och dieselmotorer utan någon form av elektrifiering.