Suzuki i global topp bland kompakta bilar
Suzukis små bilmodeller har störst marknadsandel på den globala marknaden.
Statistik från marknadsundersökningsföretaget IHS Automotive visar att Suzuki är ledande när det kommer till kompakta bilar. Det japanska märket hade under 2015 en global marknadsandel på 10,3 procent i A- och B-segmenten. Tvåan i listan, General Motors, hade 8,5 procent skuggade av Hyundai med 8,3 procent.
Varumärke Försäljning Marknadsandel (%)
Suzuki 2 545 745 10,3
General Motors 2 113 899 8,5
Hyundai 2 065 443 8,3
Honda 1 961 074 7,9
Toyota 1 808 150 7,3
Renault 1 773 397 7,2
Volkswagen 1 514 847 6,1
SAIC-GM-Wuling 1 509 688 6,1
Fiat 1 314 076 5,3
Ford 1 159 073 4,7
Total 24 776 115 100,0
I Sverige hade Suzuki som märke dock bara en marknadsandel 0,71 procent under samma period, men då är märkets alla modeller medräknade.
Statistik som vi tidigare presenterat visar att Suzuki är ett populärt märke bland svenska privatkonsumenter då 65,2 procent av de sålda bilarna under första kvartalet 2016 gick till just privatpersoner.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se