Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Antalet nybilsregistreringar i Sverige backade i augusti, men elbilarna, som den Ford Mustang Mach-E vi ser på bild här, gick framåt.
Antalet nybilsregistreringar i Sverige backade i augusti, men elbilarna, som den Ford Mustang Mach-E vi ser på bild här, gick framåt.
Antalet nybilsregistreringar i Sverige backade i augusti, men elbilarna, som den Ford Mustang Mach-E vi ser på bild här, gick framåt.
Antalet nybilsregistreringar i Sverige backade i augusti, men elbilarna, som den Ford Mustang Mach-E vi ser på bild här, gick framåt. Foto: Trygve Finkelsen / Shutterstock

Svensk nybilsförsäljning fortsätter tappa

För andra månaden i rad uppvisade svensk nybilsstatistik färre registrerade fordon än motsvarande period i fjol.

22,4 procent färre nya personbilar registrerades i Sverige under augusti månad 2021 jämfört med fjolårets augustimånad. Helt enkelt ett tapp från 25 522 till 19 808 registreringar. Tillbakagången på drygt 22 procent var dock något lindrigare än den tillbakagång som noterades för juli månad i år – 26,2 procent.

– I augusti fortsatte utvecklingen på personbilsmarknaden att vara mer dämpad jämfört med den starka återhämtning som präglade det första halvåret, säger Jessica Alenius som är vice vd för Bil Sweden.

Nybilsregistreringarna tog rejäl fart under årets första halva efter en kraftig nedgång under pandemiåret 2020, men effekten har avstannat och det mycket tack vare nya bonus-malus samt – framför allt – ny beskattning av förmånsbilar. Än så länge har inte försprånget gentemot fjolåret ätits upp. Hittills i år, januari till och med augusti, ligger nybilsregistreringarna 20,6 procent upp jämfört med samma period i fjol.

Förmånsbilar tappar mark 

Just tjänste- och förmånsbilarna är en historia i sig. Redan i juli sågs en kraftig tillbakagång av denna typ av nybilsregistreringar i och med, som ovan nämnt, förändrad beskattning av förmånsvärden på tjänstebilar som trädde i kraft den 1 juli i år.
Antalet personbilar som registrerades på företag backade ordentligt i augusti, från 14 784 i fjol till 9 448 i år. Det är en tillbakagång på hela 36,1 procent. Marknadsandelen uppgick i augusti till 47,7 procent, betydligt mindre än den marknadsandel som förmånsbilarna hade ett år tidigare – 57,9 procent.
Privatköpta bilar backade samtidigt endast med 3,5 procent, från 10 738 till 10 360 registreringar.

– Under de två månaderna (juli och augusti, reds anm) föll andelen nya bilar som registrerades på företag betydligt och det minskade antalet personbilar kan helt hänföras till företagssidan. Företagen har en stor betydelse när det gäller laddbara bilar och i juni registrerades 74 procent av dem på ett företag, jämfört med 47 procent i juli och augusti. En betydande andel av dessa utgörs av förmånsbilar. Avtalen löper i regel på tre år och utgör en viktig motor för såväl omställningen mot mer miljövänliga bilar som förnyelsen av bilbeståndet, via begagnatmarknaden, säger Jessica Alenius.

Uppåt för laddbart igen

De laddbara bilarna – elbilar och laddhybrider – ökade i augusti efter att ha backat med 5,9 procent under juli månad (laddhybriderna var boven i dramat eftersom elbilarna ökade) . Uppgången i augusti var 25,9 procent efter att elbilarna ökat med 126 procent. Laddhybriderna backade än en gång – 14 procent.

De laddbara bilarna hade under augusti månad en marknadsandel om 47 procent, och under årets första åtta månader har drygt 40 procent av alla bilar som registrerats i Sverige varit laddbara. Mer exakt fördelning mellan de olika fordonstyperna ser du i cirkeldiagrammet ovan.

Opel månadens raket

Från 79 registrerade bilar 2020 till 354 registrerade 2021 gjorde Opel en resa som inget annat bilmärke under augusti månad. Ökningen var på 348,1 procent och kan förklaras av en hel del intressanta lanseringar på sistone, inte minst nya Opel Mokka som även finns som elbil. Volymerna är dock små (blir sannolikt betydligt större i vår när nya Astra rullar ut på vägarna), speciellt i jämförelse med giganterna Volkswagen och Kia som såg flest bilar registrerades under förra månaden – Volkswagen med 2 558 (-31,5 %) och Kia med 2 338 (-17,1 %).

Tredje vanligaste bilen under augusti månad var Toyota med 1 771 registreringar (-29,2 %), drygt 200 fler än de 1 555 registreringar (-54,6 %) som Volvo mäktade med. Volvos tapp på över 54 procent är månadens tredje största, endast Polestar (-62,3 %) och Jeep (-87,9 %) var värre.

Topp 15 bilmärken augusti 2021

1. Volkswagen, 2 558

2. Kia, 2 338

3. Toyota, 1 771

4. Volvo, 1 555

5. BMW, 1 190

6. Ford, 1 069

7. Mercedes, 1 044

8. Audi, 1 027

9. Skoda, 784

10. Hyundai, 690

11. Peugeot, 688

12. Seat, 585

13. MG, 517

14. Dacia, 480

15. Renault, 464

Kia i topp

Augusti månads mest registrerade bilmodell var Kia Niro med 991 exemplar. Tvåa var en annan Kia, nämligen Ceed med 909 exemplar. Ytterligare en bit längre back landade trean Toyota RAV4 med 682 exemplar, med ganska gott om avstånd till fyran Volkswagen ID.4 (553 ex) som nafsades i baken av femman Toyota Corolla (526 ex). Sexa på registreringslistan blev MG:s elbil ZS EV.

Volkswagen och augusti månad går ofta hand i hand, men inte i år, även om de har fyra modeller med bland topp 15 mest sålda modeller enligt listan nedan.

Topp 15 bilmodeller augusti 2021

1. Kia Niro, 991

2. Kia Ceed, 909

3. Toyota RAV4, 682

4. Volkswagen ID.4, 553

5. Toyota Corolla, 526

6. MG ZS EV, 465

7. Volvo XC40, 460

8. Ford Kuga, 405

9. Dacia Duster, 401

10. Volvo XC60, 397

11. Volvo S60/V60, 377

12. Volkswagen ID.3, 344

13. Volkswagen Tiguan, 333

14. Volkswagen Passat, 330

15. BMW 3-serie, 328