Svenska Lusitano Cars försatt i konkurs
JC Indigo 3000 blev inte långlivad, tyvärr blev inte heller moderna uppföljaren Lusitano 3000R det heller.
I slutet av 2014 nåddes vi av den fantastiska nyheten att JC Indigo 3000 återuppstår i modernt utförande. Med von Braun Sports Cars bakom dammades det gamla, värmländska konceptet av, först under namnet von Braun 3000R, senare Indigo 3000R och till sist Lusitano 3000R. von Braun Sports Cars lämnade dock projektet under sensommaren 2017.
Så sent som i fjol somras var vi iväg och körde Lusitano 3000R, en bil med former väldigt lika Jösse Cars 1990-talsvagn men med betydligt modernare teknik under skalet. Senare samma sommar påbörjades leveranserna av modellen som hade ett ingångspris på runt en miljon kronor.
Nu nås vi tyvärr av information som säger att Skene-baserade Lusitano Cars AB har försatts i konkurs den 4 november. Tyvärr gick inte satsningen hem och det finansiella resultatet har talat sitt tydliga språk. I fjol låg bolagets resultat på minus 8,3 miljoner kronor, 2018 på minus 5,7 miljoner kronor, 2017 på minus 4,1 miljoner kronor, 2016 på minus 2 miljoner kronor och 2015 på minus 0,6 miljoner kronor.
Roadstern Lusitano 3000R har en rak treliterssexa som med turbo når upp till 307 hästkrafter som via en femväxlad manuell låda når bakhjulen. Den 4,25 meter långa bilen på knappt 1,4 ton gör 0-100 km/h på 4,4 sekunder. Vår provkörning av 3000R kan du läsa i sin helhet här, och i filmen nedan får du en glimt i vad det handlar om.
https://delivery.youplay.se/load.html?player=up&part_id=271120&zone_id=702&disable_sharing=true&addons=000
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se