Svenskarnas mest önskade julklapp: en Volvo
Det behövs en stor gran i stugan för att svenskarnas önskejulklapp ska få plats.
Sveriges Annonsörer genomför årligen två undersökningar där man mäter vilka varumärken inom olika branscher som svenska folket föredrar. Nu när det är jul och granen står så grön och grann i stugan passade de på att med Novus hjälp undersöka allmänhetens val av julklappsvarumärke 2014.
15 olika branscher undersöktes. I branschen ”Bilar” föll svenskarnas val på Volvo. Flest personer, 22 procent, vill med andra ord se en bil från Hisingen under granen. Näst mest populära bilmärke att hamna under granen är BMW med 14 procent, därefter följer Audi och Toyota på tredje och fjärde plats med elva respektive åtta procent. Resterande del av resultatlistan kan ses nedan.
Men det är inte bara inom bilbranschen som Volvo är en julklappsvinnare. Även när alla 15 branscherna summeras är det Volvo som åtnjuter flest sympatier.
– Det är verkligen glädjande nyheter! Vi har konsekvent arbetat för att Volvo ska vara det självklara bilvalet för svenskarna. Med devisen ”Made By Sweden” vill vi visa att Volvo-bilar är skapade för just våra svenska förhållanden och dessutom designade, utvecklade och tillverkade i Sverige. Jag tror att en del av framgången ligger i att vi lyckats balansera rationella delar som funktion, kvalitet, miljö, säkerhet och samtidigt väcka både befintliga och nya kunders känslor för vårt varumärke, säger Per Carleö som är marknadskommunikationschef för Volvo Personbilar.
I undersökningen ingick 1 000 respondenter bestående av män och kvinnor i åldern 18-79 år. Urvalet är slumpmässigt rekryterat och riksrepresentativt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se