Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren

Svenskt nybilsrekord i juni

I och med nya fordonsskattesystemet som trädde i kraft den 1 juli 2018 blev det som väntat en rusning till bilhandlarna som påverkade antalet nybilsregistreringar i juni, och det rejält. Över 66 000 nya bilar registrerades under månaden, nytt rekord.

Den 1 juli i år höjdes skatten kraftigt för många fordon, exempelvis ökade skatten för en BMW 320d Touring med 200 procent och en Opel Insignia Country Tourer kostar plötsligt nästan 12 000 kronor om året. Det påverkade fordonsförsäljningen och nybilsregistreringen innan förändringen trädde i kraft, många ville helt enkelt ha sina nya bilar registrerade innan den 1 juli. Därför blev det nytt svenskt nybilsregistreringsrekord i juni månad – 66 244 nya bilar registrerades, en ökning om 72,9 procent jämfört med juni månad i fjol. Aldrig tidigare, räknat från 1942 då Bil Sweden började föra statistik, har det registrerats så många bilar under en månad.

Även de lätta lastbilarna ökade oerhört kraftigt – med 193 procent till 16 791 registreringar. Tunga lastbilar, som inte omfattas av det nya bonus/malus-systemet, backade dock.

LÄS MER: Så dyr blir din bil med nya skatten

Volvo på alla pallplatser

De tre mest registrerade bilmodellerna i Sverige i juni hade alla Volvo-emblem. Ettan och tvåan såg rejäla ökningar på över 40 procent medan trean, XC60, tappade drygt 15 procent.

Bakom Volvos tre främsta placerade sig Volkswagen med två modeller. Bäst gick det för Passat som trumfade lillebror Golf som i sin tur var ett par snäpp framför suvsyskonet Tiguan som fick se sig slagen av Nissan Qashqai.

1. Volvo S60/V60 4 545

2. Volvo S90/V90 4 250

3. Volvo XC60 3 101

4. Volkswagen Passat 2 722

5. Volkswagen Golf 2 594

6. Nissan Qashqai 2 110

7. Volkswagen Tiguan 2 077

8. Volvo V40 1 495

9. Renault Clio 979

10. BMW 5-serie 949

Laddbart ökar men lägre andel

– Antalet nyregistrerade laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider, ökade med 43 procent i juni. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 3,4 procent i juni jämfört med 4,0 procent i juni förra året. Andelen laddbara bilar i juni var lägre än tidigare månader i år. Det beror på att vi jämför med en mycket hög totalmarknad i juni men också på långa leveranstider för vissa modeller, där efterfrågan är större än produktionskapaciteten. Dessutom får alla elbilar och de flesta laddhybrider, som nyregistreras från 1 juli, en högre så kallad klimatbonus jämfört med supermiljöbilspremien. Det har gjort att många nybilsköpare avvaktat den högre bonusen. Vår bedömning är att andelen laddbara bilar kommer att ta fart under det andra halvåret och nå nio procent när vi summerar hela innevarande år, säger Mattias Bergman som vd för Bil Sweden.

LÄS MER: Alla bilar du får bonus för 2018

Juni månads kung bland supermiljöbilarna, det vill säga bilar som släpper ut max 50 gram koldioxid per kilometer, var den tidigare dominanten Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid. Den toppade den annars så populära Volkswagen Passat GTE:s siffror (den är dock fortfarande populär och nådde en klar andraplats i juni).

1. Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid (ladd) 545

2. Volkswagen Passat GTE (ladd) 327

3. Kia Optima Plug-in Hybrid (ladd) 241

4. BMW 530e iPerformance (ladd) 183

5. Volvo XC60 Twin Engine (ladd) 158

6. Tesla Model S (el) 85

7. BMW 330e iPerformance (ladd) 66

8. BMW i3 (el) 63

9. Kia Niro Plug-In Hybrid (ladd) 63

10. BMW i3 REX (ladd) 51

LÄS MER: Nu lönar det sig att köpa laddhybrid

Bilden ovan kommer från vårt test av nya Volvo V60 som du kan läsa i Teknikens Värld nummer 15/2018. Tidningen når prenumeranter och butikshyllor under nästa vecka.