Sveriges mest sålda bilmärken – och privatköparnas favoriter
Det är dags för ännu några listor över fjolårets svenska bilförsäljning. Nu tittar vi på hur respektive bilmärke har sålt, och vi bryter ned siffrorna för att se vad privatköparna väljer för märken.
Vi har redan kikat på vilka bilmodeller som sålde bäst (flest registreringar) i Sverige under 2019 och även gjort en djupdykning i hur motsvarande lista ser ut när privatköparna väljer bil.
Nu tar vi oss an tre nya listor efter att ha spjälkat Bil Swedens registreringsstatistik för fjolåret. Vi tittar nämligen på hur samtliga bilmärken försäljningsmässigt har gjort ifrån sig på den svenska marknaden under 2019. Dels totalt sett, det vill säga antalet registreringar på både fysiska (privatpersoner) och juridiska (företag och organisationer) personer, och dels på enbart fysiska personer, alltså antalet bilar som har köpts av privatpersoner eller enskilda näringsidkare (med andra ord inga företagsbilar). Sist men inte minst har vi sorterat en lista efter hur stor andel privatköpare respektive bilmärke hade under förra året.
Att Volvo är etta sett till totala antalet registreringar är ingen överraskning, likaså är Volkswagens andraplats inte heller ögonbrynshöjande. Kia har etablerat sig på en fin tredjeplats och har fortfarande Toyota strax bakom sig, knappt två tusen bilar före den tyska ”premiumtrion” med BMW i spetsen.
Bland flera intressanta iakttagelser finner vi att bland de etablerade europeiska märkena ligger Alfa Romeo risigt på det. Endast 648 registrerade bilar från det italienska märket bokfördes i fjol. Båda Land Rover och Jaguar, som ingår i samma koncern, nådde över tusenstrecket. Även Jeep, som dock inte är europeiskt, nådde över den gränsen.
DS och Smart för en väldigt tynande tillvaro på den svenska bilmarknaden. 167 respektive 13 registrerade bilar uppnådde dessa märken under fjolåret. Smart ökade förvisso sin försäljning jämfört med 2018, procentuellt var ökningen stor med sett till enheter väldigt blygsam. 9 bilar blev 13.
Notera att vi har rensat bort ”nollorna” ur våra tre listor nedan, det vill säga bilmärken som sålde noll bilar under 2019. Ett exempel på ett sådant märke är Ssangyong som hade 384 registreringar 2018. Frågan är hur märket blev så impopulärt under 2019 att de tappade hela sin försäljning…
Totala antal registreringar 2019
Tittar vi i stället på vad privatköparna väljer för märken när de står i bilhallarna inför ett nybilsköp står det klart att Volvo inte längre är förstahandsvalet. Volvo kommer nämligen hos privatköparna först på tredje plats. Främst är det Volkswagen som privatköparna väljer, och i andra hand Kia. Toyota ligger också bra på det hos privatköparna med en fin fjärdeplats samt med en bra bit ned till femman Skoda.
I botten av privatköpslistan hittar vi så klart bilmärkena som ligger långt ned även i ovan lista, exempelvis Jeep, Alfa Romeo, DS och Smart.
Antal registreringar på privatpersoner 2019
Till sist tar vi en titt på hur stor andel privatköpare respektive märke har. I topp ligger Jaguar, som å andra sidan inte säljer så värst många bilar i vårt avlånga land. I botten placerar sig Alfa Romeo som inte kan förlita sig på privatköp i Sverige, endast 16,2 procent av alla Alfa Romeo som registreradedes under 2019 gick till privatpersoner, det vill säga 105 bilar.
Av de fyra största volymmärkena, sett till antal registreringar på privatpersoner, är det Kia som drar det längsta strået med en privatköpsandel på 53,6 procent vilket ger märket en tredjeplats i listan nedan. Därefter kommer Toyota med 46,1 procent, det vill säga en bra bit före privatköparnas favoritmärke Volkswagen som har en privatköpsandel på 37,2 procent.
Andelsmässigt ligger Volvo risigt på det hos privatköparna med en tredjeplats från botten sett. Endast 19,8 procent av alla registrerade Volvo-bilar i fjol gick till privatpersoner, resterande 80,2 procent registrerades på företag på ett eller annat vis. Volvo är helt enkelt en tjänstebilsfavorit i Sverige.
Andel privatköp 2019
I en tidigare version av artikeln uppgav vi felaktigt, på grund av ett räknefel, att Tesla hade lägst andel privköpare. Det stämmer dock inte, Tesla placerar sig på plats 27 i listan ovan med en privatköpsandel om 31,7 procent.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se