Teknikjätten Didi köper elbilar av BYD
Mobilitet är det hetaste i bilvärlden och flera företag satsar stora belopp på att bygga nya digitala tjänster som tillhandahåller transportlösningar. Kinesiska teknikjätten och mobilitetstjänsten Didi har tecknat avtal med BYD om leverans av elbilar.
I Europa tecknade nyligen taxiföretaget Uber avtal med Renault om köp av ett antal elbilar de kommande åren. Uber vill bygga sin tjänst där deras förare kommer med en elbil för att locka till sig miljömedvetna kunder och för att Uber som företag och leverantör ska minska sitt klimatavtryck.
Nu sker samma sak i Kina där teknikföretaget Didi Chuxing köper skräddarsydda elbilar från elbilstillverkaren BYD. Bilarna ska användas i Didis mobilitetstjänster i flera stora städer i Kina, rapporterar nyhetsbyråerna Reuters och Bloomberg.
De två företagen har redan genomfört ett antal testbilar men inget av företagen vill avslöja hur många elbilar som ska levereras från BYD till Didi.
Redan för två år sedan avslöjade Didi att de letade efter en partner inom bilbranschen och redan i slutet av det här året väntas Didi rulla fram de allra första BYD-bilarna till sina kunder.
Didi och andra företag i Kina erbjuder mobilitetslösningar i elbilar redan i dag och totalt har närmare 100 000 elbilar registrerats på den typen av företag. Det betyder att tjänsteföretagen står för ungefär en tredjedel av Kinas hela elbilsbestånd.
LÄS MER: Kinesiska BYD till Norge
Att Didi köper skräddarsydda bilar betyder att de kan kontrollera kvaliteten på bilarna, bilarna kan underhållas bättre och Didi kan också kontrollera förarna på ett tydligare sätt.
Att erhålla egna bilar är också ett sätt för Didi att förbereda sig för självkörande bilar helt utan förare.
BYD sålde totalt 451 000 elbilar förra året och tillhör de ledande elbilsbyggarna i Kina. Bland investerarna i BYD märks framför allt Warren Buffetts företag Berkshire Hathaway.
Bland investerarna i Didi finns Uber.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se