Tesla börjar annonsera
Tesla har börjat marknadsföra sig för första gången sedan märket startade. Hittills har man levt på Elon Musks uttalanden på Twitter och att folk pratat om varumärket. Men nu har Musk uttryckt att man ska ”prova annonsera lite grann”.
Tesla är ett udda bilmärke på många sätt och deras tillvägagångssätt skiljer sig ofta från de traditionella biltillverkarna. Marknadsföring är ett exempel, där Tesla haft noll kronor i budget – fram tills nu. Nyligen meddelade vd Elon Musk att man ska prova att annonsera lite och se hur det går, detta enligt sajten electrek.
Många investerare har tidigare föreslagit att viss marknadsföring kan vara bra, för att exempelvis lyfta uppdateringar eller särskilda funktioner, något som Tesla hittills har ignorerat eller vägrat. Men nu har man upptäckt att de har börjat annonsera, på sökfunktioner som Google till att börja med. De har alltså inga banners på andra hemsidor och har heller inte sökt sig till bilmedier.
LÄS OCKSÅ: Tesla tar bort missvisande priser i Sverige
Än så länge har man bara funnit annonser i Storbritannien (och ett antal solcellsannonser i USA). Det är hur som helst första gången Tesla har betalat för sin marknadsföring. Det återstår att se om vi kommer få uppleva traditionella tv-annonser som andra biltillverkare sysslar med, eller banners på diverse hemsidor. Det återstår också att se om det kommer göra någon skillnad för varumärkets försäljning, eftersom så många andra elbilsmodeller börjat konkurrera.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se