Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Tesla börjar ta betalt för navigation efter åtta år

Tesla har ändrat villkoren för vilka tjänster som ingår under bilens livslängd. Navigation ingår kostnadsfritt vid köp, men när bilen har blivit åtta år gammal tas tjänsten tillbaka.

Alla nya Tesla-bilar som säljs från och med 20 juli i år omfattas av nya köpvillkor som i huvudsak innebär att navigationsfunktionen inte ingår kostnadsfritt under hela bilens livslängd.

Tesla har två nivåer på sitt så kallade Connectivity-paket: Standard och Premium. Standard kostar ingenting extra och innebär att bilen har den enklare formen av navigation. Premium-paketet kostar 99 kronor per månad och ger bland annat satellitkartor och möjlighet till streamingtjänster direkt i skärmen.

Enligt de nya villkoren ingår Standard-paketet endast under bilens första åtta år. Om man vill ha navigationsfunktionen efter det måste man betala, hur mycket det kommer att kosta framgår ännu inte.

Merparten av Teslas omtalade funktioner är inbakade i Premium-paketet som kostar 99 kronor extra per månad. Foto: Tesla

Den här typen av betalningsupplägg för tillvalstjänster är inte ovanligt i bilvärlden, tvärtom. Hos många märken ingår vissa digitala tjänster ett eller två år efter köp, sedan måste bilägaren betala för att kunna använda dem. Men det kommer att gå längre än så.

BMW:s senaste version av infotainmentsystemet iDrive har stöd för prenumeration på tillval såsom rattvärme, adaptiv farthållare, automatiskt helljus och stolsvärme. Det innebär att alla bilar utrustas med hårdvaran som behövs för funktionerna i fabriken, men för att man som bilägare ska kunna använda dem måste man låsa upp funktionerna och betala en månadsavgift. På samma vis tar Mercedes en årsavgift för att låsa upp bakhjulsstyrning med tio grader till det elektriska flaggskeppet EQS.