Toyota fortsatt världens högst värderade bilmärke
Toyota kan fortfarande slå sig för bröstet och kalla sig världens mest värdefulla bilmärke. Detta sedan Millward Brown släppt årets version av sina årliga lista över världens högst värderade varumärken.
Toyota försvarar sin topplacering (inom kategorin bilmärken) från förra året på Millward Browns, som är amerikanska varumärkesexperter, lista Brandz Top 100 över de varumärken som är högst värderade i världen.
Från förra året har Toyotas värde ökat med 21 procent till 195 miljarder kronor. Tvåan BMW, med samma placering som förra året, har ökat med sju procent till 169 miljarder kronor. Mercedes ligger fortsätt trea efter en ökning om 20 procent som ger Stuttgart-tillverkaren ett värde på 142 miljarder kronor.
Denna nämnda trio ligger i en klass för sig själva värdemässigt. Fjärdeplacerade Honda når inte ens upp till 100 miljarder.
Värt att nämna är bland de tio bilmärkena på listan är det endast ett företag som har gått back. Volkswagen har tappat fyra procentenheter och är nu värderat till 55 miljarder kronor, bara åtta miljarder mer än Audi. Tappet gjorde att Volkswagen landade en placering längre ned i listan, något även Nissan gjorde i och med att Ford tog et stort kliv uppåt.
Lexus har halkat ur listan samtidigt som Chevrolet tagit sin in på den och samtidigt passerat Hyundai.
Detta är sjunde gången som Toyota toppar Millward Browns årliga lista. De två andra gångerna (2010 och 2012) har Toyota landat på andraplats bakom samarbetspartnern och ”ärkerivalen” (baserat på fajterna mellan er som kommenterar här) BMW.
Världens högst värderade varumärke, oavsett kategori, är Google som i år klättrat förbi Apple. Google är värderat till 1095 miljarder kronor, Apple till 1020 miljarder kronor. Bilföretagen ligger med andra ord en bra bit bakom dessa båda elektronik- och internetföretag. På totallistan finner vi Toyota på plats 26, BMW på plats 32 och Mercedes på plats 42. Volkswagen, Audi, Chevrolet och Hyundai kvalade inte in på topp 100.
Världens tio högst värderade bilmärken (förändring jämfört med 2013)
1. Toyota 195 miljarder kronor (+21 %)
2. BMW 169 miljarder kronor (+7 %)
3. Mercedes 142 miljarder kronor (+20 %)
4. Honda 93 miljarder kronor (+14 %)
5. Ford 78 miljarder kronor (+56 %)
6. Nissan 73 miljarder kronor (+9 %)
7. Volkswagen 55 miljarder kronor (-4 %)
8. Audi 47 miljarder kronor (+27 %)
9. Chevrolet 32 miljarder kronor (nya på listan)
10. Hyundai 30 miljarder kronor (+15 %)
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se