Toyota minskar globala produktionen med 40 procent

Den globala halvledarkrisen och den lika globala covid-19-pandemin har inneburit att Toyota tvingas minska sin produktion med 40 procent. Minskningen gäller i Japan, Kina, Nordamerika och Europa.

De allra flesta märkena i bilbranschen har drabbats hårt av både coronapandemin och bristen på komponenter och Toyota är inget undantag. Det japanska företaget har dessutom tvingats hantera andra utmaningar som till exempel jordbävningar. Nu har effekterna av dessa kriser gjort sig påminda och Toyota tvingas skala ned avsevärt

Företaget kommer minska sin globala produktion med 40 procent i september och som orsaker ges den fortsatta komponentbristen samt spridningen av Deltavarianten av covid-19 i sydöstra Asien. Nedstängningarna kommer börja i augusti och beräknas ta slut i slutet av september och lär påverka Toyota i varje viktig marknad, från Asien till USA och Europa.

Man förutsätter en förlust på runt 360 000 bilars produktion där 80 000 skulle tillhört Nordamerika, 40 000 var tänkta för Europa, 80 000 för Kina och 8 000 för andra asiatiska marknader. Nedskärningarna kommer påverka 14 Toyota-fabriker i Japan och produktionen av runt 140 000 fordon tros gå förlorad på hemmaplan.

Företagets globala upphandlingschef Kazunari Kumakura ser redan fram emot oktober.

– I oktober och framåt tror vi det kommer finnas fortsatta risker så vi kommer fortsätta att övervaka situationen från dag till dag när vi går framåt. I oktober och framåt skulle vi vilja återhämta oss så mycket som möjligt men vi har redan tighta produktionsplaner, säger han.

Kumakura och hans arbetsgivare siktar fortsatt på att bygga 9,3 miljoner fordon världen över fram till 31 mars 2022 och håller fast vid den planen tills vidare. Huruvida det målet kommer vara uppnåeligt återstår att se.