Toyota och PSA uppges avsluta småbilssamarbete
En snart 20-årig era ser ut att vara på väg mot sitt slut. Toyota, Citroën och Peugeot ska, enligt fransk media, inte längre samarbete inom segmentet mindre småbilar. Däremot ska andra samarbeten ta vid.
Sommaren 2001 slöt japanska Toyota och franska PSA, med Citroën och Peugeot, ett avtal om samarbete om att utveckla mindre småbilar och dela på kostnaden. Fyra år senare lanserades de tre syskonmodellerna Toyota Aygo, Citroën C1 och Peugeot 107.
Samarbetet förlängdes under 2013 vilket året därpå resulterade i lanseringen av nya generationen småbilar – Toyota och Citroën behöll sina modellnamn medan Peugeot skruvade upp sin modellsiffra till 108.
Nu uppges det snart 20-åriga samarbetet vara inne på sin slutfas, för enligt franska Les Echos, som inte hänvisar till några källor, ska Toyota och PSA ha kommit överens synergier som inte innefattar småbilar. Den gemensamma produktionen av Aygo, C1 och 108 ska enligt den franska tidningen avslutas 2021.
Då ska Toyota köpa PSA:s andel i det gemensamma bolaget Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA) som har fabrik och huvudkontor i tjeckiska Kolin, där samtliga tre modeller i dag tillverkas.
Tidningen uppger att samarbetet mellan Toyota och PSA utökas, men på annat håll, nämligen inom lätta transportfordon. Toyota och PSA samarbetar redan inom detta område i och med syskonmodellerna Toyota Proace, Citroën Spacetourer och Peugeot Traveller. Detta samarbete sägs ”fördubblas” och PSA:s fabriker i franska Sevelnord och spanska Vigo ska börja tillverka Toyota-fordon.
Ovanstående information är inte bekräftad, däremot ska en talesperson för PSA ha sagt att de befinner sig i en utvärderingsfas och att inget är bestämt. Men att PSA skulle vilja lämna tjeckiska Kolin-fabriken låter inte långsökt i och med övertagandet av Opel och med det flera fabriker som inte går för högtryck.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se