Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Toyota ökar – Volkswagen tappar

I årets Best Global Brands kan vi se att Apple skjuter iväg som en raket och att alla biltillverkare ökar i värde, förutom ett. Volkswagen tappar nämligen på grund av dieselgate.

Det står oktober i våra kalendrar och det är synonymt med internationella varumärkesbyrån Interbrands årliga lista över världens högst värderade varumärken – Best Global Brands.

Årets lista, likt förra årets, toppas förstår av Apple vars varumärke enligt Interbrand värderas till smått osannolika 1 416 miljarder kronor. Det är en ökning med hela 43 procent jämfört med förra året. Tvåan och trean på listan är desamma som förra året, Google med en ökning på 12 procent och Coca-Cola med ett litet tapp på fyra procent. Bakom topptrion har det rörts om lite i grytan och med fokus på biltillverkarnas varumärken ser det ut som följer:

Toyota är, precis som förra året, världens högst värdera varumärke inom bilbranschen med ett värde som motsvarar 408 miljarder kronor, en ökning med 16 procent. Det ger dem sjätteplats på listan. På elfte plats, samma som förra året, hittar vi BMW som är värderat till 309,5 miljarder kronor (+9 %). Mercedes har visserligen ökat, men inte i samma omfattning som BMW och tappar därför från tionde till tolfte plats med ett värde på 305,3 miljarder kronor (+7 %).

Inom topp 20 hittar vi ytterligare ett varumärke från bilbranschen, nämligen Honda. Det japanska företaget har avancerat en placering genom att passera den franska tillverkaren av lyxvaror, bland annat väskor – Louis Vuitton. Honda värderas till 191,1 miljarder kronor (+6 %).

Första bilrelaterade varumärke utanför topp 20 är, precis som förra året, Volkswagen. Det just nu skandalomsusade företaget ligger på plats 35 och har därmed tappat fyra placeringar från förra året. Volkswagens varumärkesvärde har backat med nio procent till 104,3 miljarder kronor. Representanter från företaget som tagit fram listan, Interbrand, berättar att Volkswagen låg på en ökning med tio procent och var på väg att se sitt varumärke värderas till 125,5 miljarder kronor, något som hade belönats med plats 29 på listan, men att skandalen med fusk och manipulation i dieselmotorerna straffade sig omedelbart. Därför förvandlades ett positivt resultat till ett negativt och varumärkets värdering rasade med totalt 17 procent.

Bakom Volkswagen hittar vi ytterligare nio biltillverkare som mäktar med att ligga bland världens 100 högst värderade varumärken. Land Rover på 87:e plats var nya på förra årets lista och har i år tagit ytterligare kliv uppåt. Mini är, tillsammans med Lego (82:a plats), PayPal (97), Moët & Chandon (99) och Lenovo (100), årets nykomling på Best Global Brands 2015. Mini placerar sig på plats 98.

Noterbart är att alla biltillverkare på listan, även Volkswagen-ägda Audi och Porsche, ökar jämfört med 2014, förutom just Volkswagen på grund av dieselgate.

Utdrag ur listan ser du nedan. Topp 20 inom alla varumärkeskategorier samt alla övriga bilmärken som värderingsmässigt lyckades kvala in på årets topp 100-lista.

Världens mest värdefulla varumärken 2015

Topp 20 plus övriga bilmärken på topp 100-listan.

# Varumärke Värde i miljarder kronor Förändring i % mot 2014
1 Apple 1 416,3 +43
2 Google 1 000,7 +12
3 Coca-Cola 652,3 -4
4 Microsoft 562,8 +11
5 IBM 541,4 -10
6 Toyota 408,0 +16
7 Samsung 376,8 0
8 General Electric 351,6 -7
9 McDonald’s 331,1 -6
10 Amazon 315,6 +29
11 BMW 309,5 +9
12 Mercedes-Benz 305,3 +7
13 Disney 295,4 +13
14 Intel 294,6 +4
15 Cisco 248,3 -3
16 Oracle 226,9 +5
17 Nike 191,9 +16
18 HP 191,8 -3
19 Honda 191,1 +6
20 Louis Vuitton 185,1 -1
...
35 Volkswagen 104,3 -9
38 Ford 96,3 +6
39 Hyundai 93,9 +8
44 Audi 85,9 +5
49 Nissan 75,5 +19
56 Porsche 67,0 +12
74 Kia 47,1 +5
85 Chevrolet 42,7 +2
87 Land Rover 42,5 +14
98 Mini 35,3 Ny på listan
# Varumärke Värde i miljarder kronor Förändring i % mot 2014
1 Apple 1 416,3 +43
2 Google 1 000,7 +12
3 Coca-Cola 652,3 -4
4 Microsoft 562,8 +11
5 IBM 541,4 -10
6 Toyota 408,0 +16
7 Samsung 376,8 0
8 General Electric 351,6 -7
9 McDonald’s 331,1 -6
10 Amazon 315,6 +29
11 BMW 309,5 +9
12 Mercedes-Benz 305,3 +7
13 Disney 295,4 +13
14 Intel 294,6 +4
15 Cisco 248,3 -3
16 Oracle 226,9 +5
17 Nike 191,9 +16
18 HP 191,8 -3
19 Honda 191,1 +6
20 Louis Vuitton 185,1 -1
...
35 Volkswagen 104,3 -9
38 Ford 96,3 +6
39 Hyundai 93,9 +8
44 Audi 85,9 +5
49 Nissan 75,5 +19
56 Porsche 67,0 +12
74 Kia 47,1 +5
85 Chevrolet 42,7 +2
87 Land Rover 42,5 +14
98 Mini 35,3 Ny på listan
# Varumärke Värde i miljarder kronor Förändring i % mot 2014
1 Apple 1 416,3 +43
2 Google 1 000,7 +12
3 Coca-Cola 652,3 -4
4 Microsoft 562,8 +11
5 IBM 541,4 -10
6 Toyota 408,0 +16
7 Samsung 376,8 0
8 General Electric 351,6 -7
9 McDonald’s 331,1 -6
10 Amazon 315,6 +29
11 BMW 309,5 +9
12 Mercedes-Benz 305,3 +7
13 Disney 295,4 +13
14 Intel 294,6 +4
15 Cisco 248,3 -3
16 Oracle 226,9 +5
17 Nike 191,9 +16
18 HP 191,8 -3
19 Honda 191,1 +6
20 Louis Vuitton 185,1 -1
...
35 Volkswagen 104,3 -9
38 Ford 96,3 +6
39 Hyundai 93,9 +8
44 Audi 85,9 +5
49 Nissan 75,5 +19
56 Porsche 67,0 +12
74 Kia 47,1 +5
85 Chevrolet 42,7 +2
87 Land Rover 42,5 +14
98 Mini 35,3 Ny på listan