Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Bensinmotor med sugteknik är direkt­drivande, men tack och lov prioriteras eldriften.
Bensinmotor med sugteknik är direkt­drivande, men tack och lov prioriteras eldriften.
Bensinmotor med sugteknik är direkt­drivande, men tack och lov prioriteras eldriften.
Bensinmotor med sugteknik är direkt­drivande, men tack och lov prioriteras eldriften.

Toyota släpper 23 740 patent fria för att elektrifiera världen

Toyota släpper närmare 24 000 patent rörande hybridteknik fria och erbjuder support för de som vill använda tekniken.

En hel del ögonbryn höjdes för fyra år sedan när Toyota släppte tusentals patent rörande sin bränslecellsteknik fria. Nu åker de upp än mer när japanerna gör samma sak med 23 740 patent rörande sin hybridteknik.

Av dessa rör 2 590 elmotorer, 1 320 transaxlar, 2 200 laddning, 2 380 bränsleceller och 2 020 kontrollenheter samt 7 550 övriga kontrollfunktioner. Inget av patenten ska dock gälla litiumjonbatterier.

En del av konstruktionerna sträcker sig 20 år tillbaka i tiden och till modellen Prius generation ett. Patenten kommer att ligga öppna till 2030.

Toyota Prius (1997-2003)

Toyota kommer även att, mot ersättning, erbjuda teknisk support till dem som visar intresse för att använda sig av tekniken.

– Om antalet elektrifierade fordon fortsätter att stiga så här dramatiskt så kommer vi ha en standard om tio år. Vi hoppas vara en del av den processen, säger tillverkarens vice vd Shigeki Terashi.

Det är redan klart att Suzuki ska använda sig av Toyotas hybridteknik och det ska resultera i två nya Suzuki-modeller i Europa.

Det är ingen nyhet att Toyota vill sprida sin hybridteknik. Redan för ett par år sedan pratade man om att erbjuda den för en mer eller mindre öppen marknad i jakten på att kapa utvecklingskostnader.

Även Volkswagen har uttryckt ett intresse för att låta sin teknik bli standard i fordonsindustrin. Första tillverkare utanför koncernen att använda MEB-plattformen för elbilar blir e.Go.

I ett skede när stora tekniska förändringar sker inom fordonsindustrin samt med allt fler samarbeten mellan olika koncerner är det förståeligt att man vill hålla sig framme med sin teknik och forma morgondagens standard – och därmed vinna marknadsandelar.