Toyota världens högst värderade bilmärke 2013
För åttonde året i rad presenterar Millward Brown sin Brandz Top 100-lista över världens högst värderade varumärken. Vi kikar så klart på världens bilmärken och ser att Toyota ligger överst – en hårsmån före BMW.
För bara ett par veckor sedan presenterade vi Forbes lista över världens starkaste varumärken där vi bland bilmärkena kunde notera att BMW ligger högst upp på en nionde plats totalt. Toyota är god tvåa på en fjortondeplats totalt. Ser man till varumärkenas värdering enligt Forbes är BMW högst värderat med 26,3 miljarder dollar medan Toyota är världens näst högst värderade bilmärke med 21,9 miljarder dollar. Men Forbes lista har ett drygt halvår på nacken (från oktober 2012) så vi vill så klart ha färska uppgifter, vilket vi nu också får tack vare Millward Brown som sedan 2006 årligen publicerar världens mest värdefulla varumärken i en lista kallad Brandz Top 100.
Precis som på Forbes lista hittar vi Apple överst. En bit ned, på plats 23, hittar vi Toyota som är högst värderade bilmärke 2013. 24,5 miljarder dollar. Det är en ökning med tolv procent sedan 2012 och därmed har Toyota kunnat ta sig om BMW som i år värderas till 24,0 miljarder dollar, en nedgång med två procent.
Det är sjätte gången som Toyota toppar listan över världens högst värderade bilmärken. De andra två gångerna har Toyota värderats näst högst.
Brandz topp tio-lista över bilmärken ser du nedan. De sex översta bilmärkena kvalificerar sig till topp 100-listan oavsett bransch. De fyra övriga – Ford, Audi, Hyundai och Lexus – gör det inte.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se