Efter ett år som vd för Volvo Car kämpar Jessica med att behålla förstaplatsen i Sverige. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

”Traditionella bilhandlare har ingen framtid”

Hon har varit vd för Volvo Car Sverige i ett år och tvingats kämpa med vikande registreringssiffror, pandemi och komponentbrist. Men Jessica Span, 50, är fast besluten att Volvo ska behålla sin starka ställning på den svenska bilmarknaden. 

Vi träffar en vd med nya idéer om hur bilar ska säljas och som hellre tittar på hur bilhallen ser ut än på bilarna som står i den.

Var femte ny bil som säljs i Sverige är en Volvo och var fjärde bil som rullar på vägen är också en Volvo. Så har den svenska bilmarknaden och de svenska vägarna sett ut i årtionden.
Men något är på väg att hända. Volvo får det svårare och svårare att behålla sin dominerande position.
Jessica Span är vd för Volvo Car Sverige och den som ytterst ska se till att Volvo fortsätter att sälja flest bilar av alla i Sverige.

Är 20 procents andel av den svenska marknaden heligt för Volvo?
– Ja, det är ganska så heligt för mig i alla fall. Vi tycker att det är ett heligt mål att vara marknadsledande på sin hemmamarknad.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill