”Traditionella bilhandlare har ingen framtid”
Hon har varit vd för Volvo Car Sverige i ett år och tvingats kämpa med vikande registreringssiffror, pandemi och komponentbrist. Men Jessica Span, 50, är fast besluten att Volvo ska behålla sin starka ställning på den svenska bilmarknaden.
Vi träffar en vd med nya idéer om hur bilar ska säljas och som hellre tittar på hur bilhallen ser ut än på bilarna som står i den.
Var femte ny bil som säljs i Sverige är en Volvo och var fjärde bil som rullar på vägen är också en Volvo. Så har den svenska bilmarknaden och de svenska vägarna sett ut i årtionden.
Men något är på väg att hända. Volvo får det svårare och svårare att behålla sin dominerande position.
Jessica Span är vd för Volvo Car Sverige och den som ytterst ska se till att Volvo fortsätter att sälja flest bilar av alla i Sverige.
Är 20 procents andel av den svenska marknaden heligt för Volvo?
– Ja, det är ganska så heligt för mig i alla fall. Vi tycker att det är ett heligt mål att vara marknadsledande på sin hemmamarknad.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se