Trots sanktioner – Geely och andra kinesiska märken ökar närvaron i Ryssland
När de allra flesta europeiska och amerikanska bilföretag dragit sig ur den ryska marknaden väljer i stället de kinesiska att öka sin närvaro. Däribland Volvoägaren Geely, som utökat sitt återförsäljarnät med en tredjedel de senaste månaderna.
Även om den ryska ekonomin har drabbats hårt både av de globala sanktioner som införts efter regimens anfall på Ukraina tidigare i år och av själva krigets kostnader så finns fortfarande en, måhända decimerad, nybilsmarknad i landet. Och i spåren av att alltfler västerländska bilföretag helt och hållet dragit sig ur Ryssland, så har en rad bilföretag från en annan auktoritär diktatur – Kina – markant ökat sin närvaro i landet.
Även om inte Kina uttalat stöttat Rysslands anfallskrig mot Ukraina så har landet hela tiden upprätthållit normala handelsförbindelser, och till och med utökat dem. Till de bilföretag som markant utökat sin närvaro i Ryssland hör Volvos ägarbolag Geely, som öppnat hela 44 nya återförsäljare – eller en tredjedel fler – i Ryssland de senaste tio månaderna, i alla fall ifall vi ska tro de uppgifter som ryska statliga nyhetsbyrån RIA Novosti och andra ryska propagandakanaler har rapporterat.
Största kinesiska bilföretag i Ryssland uppges dock vara bolaget Chery, som på hemmamarknaden i Kina har ett samarbete med Jaguar-Land Rover, och som även finns representerat i Europa (genom exempelvis italienska varumärket DR, som byggt sin affär på att omskylta just Chery-modeller). Chery själva har 167 återförsäljare, och undervarumärkena Exeed och Omoda har öppnat 48 respektive 47 nya återförsäljare.
Även märken så som GAC, Changan samt Sverige-aktuella Skywell har ökat sin närvaro i Ryssland, liksom nya märket Voyah, som ägs av jätten Dongfeng, som ju i Sverige säljer bilar av märket DFSK.
Kina har som bekant inte skrivit under några av de sanktioner mot Ryssland som stora delar av övriga världen kommit överens om, men samtidigt har exempelvis flera stora kinesiska banker och teknikföretag frivilligt stoppat verksamheten i Ryssland för att inte drabbas av sanktioner i andra länder. Huruvida exempelvis Geelys nu uppskalade verksamhet i Ryssland kan påverka dotterbolag som Volvo, Polestar, Lotus eller Lynk & Co är i dagsläget oklart.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se