TSMC: ”Komponentbristen på väg att avta”
Världens största chiptillverkare, taiwanesiska TSMC, förväntar sig att slutet är nära för den brist på halvledarkomponenter som bilbranschen lidit av under året, rapporterar The Wall Street Journal.
Bilbranschen har några tuffa år bakom sig. Som om inte coronapandemin vore prövning nog har man dessutom drabbats av brist på halvledarkomponenter. Men nu verkar det till sist som att vi är på väg mot ljusare tider. I Europa steg bilförsäljningen med 13 procent i juni, chipbrist till trots, och nu tycks det gå mot en ljusning även på den fronten.
Taiwan Semiconductor Manufacturing Co., eller TSMC, är innehavare av titeln som världens största chiptillverkare och meddelar nu att man ser ett slut på den chipbrist som branschen lidit av inom en snar framtid. TSMC är i fas med sina planer på att utöka tillverkningen av fordonschip med 60 procent detta år jämfört med fjolåret.
Den bredare chipbristen tros däremot fortsätta fram till 2022, men för TSMC:s kunder förväntas avsaknaden av komponenter kunna reduceras kraftigt redan under detta kvartal, detta enligt rapporter till amerikanska The Wall Street Journal. Stora biltillverkare från USA och Europa ska ha satt press på TSMC för att prioritera deras order.
Företagets vd C.C. Wei säger, enligt WSJ, att han förväntar sig att bilbranschens efterfrågan på chip kommer att öka då alltfler bilar blir elektrifierade och automatiserade. TSMC ökar nu produktionen av halvledarkomponenter för bilar och andra produkter som inte behöver lika avancerad teknik genom att utöka kapaciteten på befintliga fabriker.
TSMC har förbundit sig till att spendera över 860 miljarder kronor för att utöka produktionen över de nästkommande åren för att försöka möta den tilltagande efterfrågan på halvledarkomponenter. Om detta är tillräckligt för att stilla bilbranschens begär och sug på chip(s) återstår att se.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se