Tung start för nya Datsun
Nissans nya lågprismärke Datsun har inte fått den start man hoppats på. På den viktiga indiska bilmarknaden har Datsun inte ens kommit upp i Tata Nano-siffror.
I våras lanserade Nissan sitt nya lågprismärke Datsun tillväxtmarknaderna Indien, Indonesien och Ryssland med förhoppning om att nå samma framgångar som koncernkollegan Renault med sitt Dacia. Så har det inte blivit.
I Indien har Datsun-försäljningen minskat under tre av de fyra senaste månaderna sedan lanseringen och i juli lyckades man inte ens klå värsta konkurrenten Tata Nano. Datsun har endast lyckats sälja knappt 10 000 exemplar av sin billigaste modell, Go, sedan lanseringen i mars och det kan jämföras med Maruti Suzuki Alto som säljs i ungefär samma antal, varje månad.
Det är förstås tidigt att säga om Datsun-bilarna kommer att floppa i det långa loppet men vi känner igen händelseutvecklingen från lanseringen av Tata Nano. Även då verkade det vara svårt att sälja en bil vars främsta säljargument var ett lågt pris.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se