Foto: Copyright 2014

Tung start för nya Datsun

Nissans nya lågprismärke Datsun har inte fått den start man hoppats på. På den viktiga indiska bilmarknaden har Datsun inte ens kommit upp i Tata Nano-siffror.

I våras lanserade Nissan sitt nya lågprismärke Datsun tillväxtmarknaderna Indien, Indonesien och Ryssland med förhoppning om att nå samma framgångar som koncernkollegan Renault med sitt Dacia. Så har det inte blivit.

I Indien har Datsun-försäljningen minskat under tre av de fyra senaste månaderna sedan lanseringen och i juli lyckades man inte ens klå värsta konkurrenten Tata Nano. Datsun har endast lyckats sälja knappt 10 000 exemplar av sin billigaste modell, Go, sedan lanseringen i mars och det kan jämföras med Maruti Suzuki Alto som säljs i ungefär samma antal, varje månad.

Det är förstås tidigt att säga om Datsun-bilarna kommer att floppa i det långa loppet men vi känner igen händelseutvecklingen från lanseringen av Tata Nano. Även då verkade det vara svårt att sälja en bil vars främsta säljargument var ett lågt pris.