Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Genesis G80 är en direkt konkurrent till BMW 5-serie och Mercedes E-klass.
Genesis G80 är en direkt konkurrent till BMW 5-serie och Mercedes E-klass.
Genesis G80 är en direkt konkurrent till BMW 5-serie och Mercedes E-klass.
Genesis GV80.
Genesis GV80.
Genesis GV80.
1 AV 2
Genesis G80 är en direkt konkurrent till BMW 5-serie och Mercedes E-klass.
Foto: Genesis
2 AV 2
Genesis GV80.
Foto: Genesis

Två nya lyxbilar från Korea – Genesis kommer till Europa

Många har väntat på att Hyundai/Kia-koncernens lyxmärke Genesis ska komma till Europa.

Och nu är det dags. Genesis börjar med sedanen G80 och suven GV80 men snart kommer de lite mindre G70 och GV70.

”Ett komplett premiumpaket med en personlig assistent hos återförsäljaren”. Så beskriver koreanska Genesis sin attack på den europeiska marknaden och hur märket ska locka till sig premium- och lyxbilskunder från framför allt BMW, Mercedes, Audi och Lexus.

Genesis öppnar till att börja med vad de kallar ”studios” i London, München och Zürich men bilarna ska också gå att köpa via internet, med leverans från de tre fysiska anläggningarna.

G80 och GV80 samt de mindre G70 och GV70 kan enklast beskrivas som konkurrenter till BMW 5-serie respektive 3-serie men redan inom ett år ska en elbil lanseras och inom kort också en modell som byggts med speciell tanke på den europeiska marknaden.

Andra utmärkande saker från Genesis är fem års nybilsgaranti och ett enda pris för samtliga fem modeller. Det ska inte finnas några extrakostnader.

Genesis GV70 presenterades sent i fjol och är en konkurrent till bland annat Audi Q5 och Volvo XC60.
Genesis GV70 presenterades sent i fjol och är en konkurrent till bland annat Audi Q5 och Volvo XC60.
Genesis GV70 presenterades sent i fjol och är en konkurrent till bland annat Audi Q5 och Volvo XC60.
Genesis GV70.
Genesis GV70.
Genesis GV70.
Genesis GV70.
Genesis GV70.
Genesis GV70.
1 AV 3
Genesis GV70 presenterades sent i fjol och är en konkurrent till bland annat Audi Q5 och Volvo XC60.
Foto: Genesis
2 AV 3
Genesis GV70.
Foto: Genesis
3 AV 3
Genesis GV70.
Foto: Genesis

Elbilen öppnar dörren

Centralt i hela upplevelsen av bilköpet och bilägandet blir den personlige assistenten och Genesis lovar att ge ett trevligt bemötande och en stressfri kontakt till alla sina kunder. Det är mer de mjuka värdena som ska bli Genesis konkurrensfördel.

Genesis har precis fyllt fem år och har hemma i Korea och i Asien och USA främst konkurrerat med premiummärkena från Europa samt Infiniti från Nissan och Acura från USA.

Den eldrivna bilen från Genesis baseras på G80 och ska följas av ytterligare två elbilar. Det är ingen svår gissning att elbilarna kommer att byggas på den nya plattform som Hyundai och Kia utvecklat för sina kommande elbilar.

Enligt Genesis har både G80 och GV80 trimmats för Europa.

Tidigare har Lexus haft svårt att slå igenom i Europa där märket inte alls firat lika stora framgångar som i USA. Genesis bilar anses i dag ligga något steg efter Lexus i Nordamerika men tack vare elektrifieringen och nya plattformar kan Genesis på kort tid lyckas sno åt sig en betydande marknadsandel.

Skiftet till fler elbilar har öppnat dörren till Europa för Genesis.