Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Renault Deutschland

Tyskland dubblar elbilspremie – Zoe leasas för 99 euro per månad

För att motverka en nedgång i bilförsäljningen till följd av coronapandemin dubblar Tyskland elbilsbonusen.

Bilköpare i Tyskland kan numera få upp till 9 000 euro (cirka 93 000 kronor) i rabatt när de köper en elbil. Rabatten kommer från flera källor och gäller inte alla elbilar. En bonusdel på upp till 3 000 euro kommer från tillverkaren. Staten har hittills stått för upp till 3 000 euro, men ökar nu bonusen med 100 procent, från 3 000 euro till 6 000 euro. ”Innovationsprämie” kallas stödet. För laddhybrider betalar tyska staten upp till 4 500 euro i bonus.
För att få maximalt elbilstöd på 9 000 euro måste bilen kosta mindre än 46 400 euro, cirka 475 000 kronor.

Det nya, extra stödet är till för att stödja branschen under coronapandemin. Bilindustrin är en viktig del av det tyska industrilandskapet med 830 000 anställda. Den extra höjningen av bonusen gäller fram till slutet av 2021. Övriga bonusprogrammet gäller till och med 2025.

Tyska bilhandlare kan därför nu marknadsföra elbilar till förvånansvärt låga priser. Renault Zoe R135 ZE 50 med 52 kWh-batteri kostar från 23 133 euro, cirka 239 000 kronor, efter den statliga bonusen som kunden dock måste ansöka om separat, efter köpet.
I Sverige kostar samma Renault Zoe med samma motor och batteri 338 990 kronor efter avdragen elbilsbonus (finns dock på kampanj just nu). De stora bonusbeloppen gör att det i Tyskland nu går att leasa en elektrisk Renault Zoe för 99 euro per månad, då ingår batterihyran.

LÄS OCKSÅ: Kraftigt höjda elbilsbidrag i Tyskland – mackar tvingas installera laddstationer 

Foto: Kia Motors Deutschland

Ett annat exempel är Kia e-Niro som med stora batteriet på 64 kWh kostar 29 100 euro efter miljöpremier, cirka 301 000 kronor. I Sverige kostar samma bil 421 900 kronor, efter avdrag för klimatbonus.
För att ytterligare skynda på omställningen till en elektrifierad vagnpark lägger man till en ny bilskatt på nyregistrerade bilar från och med 2021. Grundskatten i Tyskland utgår från bilens cylindervolym, men nya tilläggsskatten beräknas efter koldioxidutsläppen. Bara bilar som släpper ut mer än 95 gram per kilometer drabbas av nya skatten. Elbilar slipper bilskatt helt och hållet i Tyskland.

Bonussystemen kommer att öka efterfrågan på elbilar men dämpar också priskonkurrensen på elbilsmarknaden.

LÄS OCKSÅ: Volvos elbil mycket billigare i USA