USA-valet en rysare – även för bilindustrin i Europa
USA är en delad nation efter nattens valrysare.
Och biltillverkarna i Europa håller andan under tiden de sista avgörande rösterna räknas.
Vem som vinner kommer att påverka handelsavtal, export och import av bilar och framtida utsläppsregler.
USA är världens näst största bilmarknad och flera tillverkare i Europa är beroende av hur det går i det amerikanska valet. Om Donald Trump vinner väntas det bli ett tuffare handelsklimat och om Joe Biden vinner och blir USA:s nya president väntas USA följa Europa i omställningen till fler elektrifierade bilar.
Så här påverkas bilindustrin:
Om Joe Biden vinner påverkar det...
Handelsavtalet
Biden kommer troligen att väcka liv i avtalet Transatlantic Trade and Investment Partnership, TTIP, som reglerar handeln mellan Europa och USA. Daimler och Volkswagen arbetade hårt för att få igenom avtalet som var tänkt att skapa fri handel mellan de två kontinenterna. Trump avslutade TTIP och inledde ett handelskrig med Europa för att stärka den amerikanska bilindustrin och skydda den från konkurrens från Europa. Trump pekade specifikt ut tyska biltillverkare.
Brexit
Biden är emot en hård Brexit eftersom han befarar att det kommer att leda till oroligheter på Nordirland. Om Biden tvingar britterna att förhandla fram ett avtal med EU kan det underlätta för bilbranschen som slipper krångel med tullar och handelshinder.
Klimatet
Den amerikanska myndigheten EPA, som leder arbetet med utsläppsregler, kommer att få en starkare roll med Biden som president. En Biden-ledd regering kommer inte heller att motsätta sig att vissa stater, som till exempel Kalifornien, skapar egna tuffare utsläppsregler. USA kan till och med komma att återta arbetet med att följa Parisavtalet. Om Biden vinner väntas det säljas betydligt fler elbilar i USA jämfört med om Trump får fortsätta som president.
Regler och avtal
Joe Biden väntas återta kontakten med World Trade Organization och den europeiska bilindustrins organisation ACEA. Bilindustrin står för tio procent av den globala handeln och gemensamma regler för att underlätta handeln och transporter skulle ge bilindustrin en välbehövlig skjuts.
Investeringar
Om Joe Biden vinner kommer bilindustrin att i större utsträckning våga investera i länder som Mexiko och Iran. BMW, Audi och Mercedes byggde bilfabriker i Mexiko före Trumps valseger för fyra år sedan och ville exportera bilar från Mexiko till USA. Men Trump har skapat regler för att skydda bilarbetarna i USA från konkurrens från länder med lägre löner. Volkswagen planerade att investera i Iran för att konkurrera med franska PSA och Renault men de övergav planerna efter att Trump införde sanktioner mot Iran.
Om Donald Trump vinner valet påverkar det...
Handelsavtalet
Trump kan väcka liv i sitt gamla hot om en tull på 25 procent på bilar som byggts i Europa för export till USA. Trump har beskrivit Europa som en ”fiende” och han vill i stället se till att amerikanska tillverkare kan exportera bilar till Europa. Trump påstår att Europa utgör en säkerhetsrisk för USA och han har sökt en öppen handelskonflikt med flera länder.
Brexit
De som förespråkar en hård Brexit kan få vind i seglen om Trump vinner. En hårdare Brexit kan i sin tur betyda tullar och handelshinder mellan Europa och Storbritannien.
Klimatet
Trump gillar fossildrivna bilar och är i det närmaste att betrakta som en klimatförnekare. Vinner Trump kan det försena omställningen till elbilar och laddhybrider i USA. Det i sin tur kan betyda att flera biltillverkare kan fortsätta att sälja bilar med förbränningsmotorer. Flera tillverkare har svårt att hinna med och bygga elbilar i samma takt som efterfrågan ökar och en lagom snabb utveckling i USA kan vara bara för de tillverkare som inte har råd att ställa om snabbt. Volkswagen ska bygga sin nya elbil ID.4 i Chattanooga från och med 2022 men vinner Trump kan efterfrågan bli lidande.
Investeringar
Trump kan komma att tvinga flera europeiska tillverkare att öka sina investeringar i USA. Mercedes bilfabrik i Alabama, BMW:s i Spartanburg och VW:s i Chattanooga kan byggas ut ytterligare och stå för en större andel av de bilar som de här tillverkarna säljer hemma i Europa. Coronapandemin har påverkar USA:s relation med Kina och de biltillverkare som har produktion både i Kina och USA kan hamna mitt i ett infekterat bråk mellan Washington och Peking.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se