Vad tillverkas var?
Sveriges mest sålda bil, Volvo XC40, tillverkas i Belgien. Amerikanska Jeep tillverkas i Polen och Italien. Och om du trodde att din Suzuki var japansk – inte då! – köper du en S-cross så är den tillverkad i Ungern. Häng med på vår genomgång av bilmodellernas ursprungsmärkning.
Tyskland
Trots inflödet av nya märken österifrån är fortfarande de flesta bilar som når oss tillverkade på vår europeiska hemmaplan. Och överlägset störst av producentländerna i Europa, i rena antal, är alltjämt Tyskland. Och det är förstås de inhemska märkena som står för den absoluta majoriteten.
BMW tillverkar bland annat 3-serie och 5-serie i sin hemmafabrik i Dingolfing utanför München. Opel tillverkar Astra (men även dess franska syskon DS 4) ”hemma” i Rüsselsheim, och Grandland i fabriken i Eisenach. Audi tillverkar bland annat A3 och A4 vid basen i bayerska Ingolstadt, medan större modellerna A6 och A8 tillverkas i Neckarsulm, i den fabrik som ursprungligen tillhörde NSU.
Volkswagen har förstås den enorma fabriken i Wolfsburg, där exempelvis Golf tillverkas, men även den berömda glasfabriken i Dresden, som öppnades 2001 och som numera är hem åt de eldrivna modellerna ID.3 och ID.4 – tillsammans med koncernsyskonbilar till respektive modell, Audi Q4 e-tron och Cupra Born, trots den sistnämndas spanska familjeband.
Även i Wolfsburg tillverkas spanska bilar i form av Seat Tarraco. I Stuttgart och omgivande region har både Mercedes och Porsche sina huvudfabriker, med produktion av ett flertal modeller. Porsche har även en fabrik i Leipzig, anlagd 1999, där i dag Macan rullar av bandet.
I Köln samt i Saarlouis, helt nära franska gränsen, har Ford fabriker, i den förstnämnda har just Fiesta ersatts av nya eldrivna Explorer. Men andra eldrivna Fordmodeller ska produceras i Spanien. Annars märks Tesla som ett av få icke-tyska märken att ha produktion i Tyskland, med den nyligen öppnade fabriken i Grünheide utanför Berlin.
Finland
Nystad, eller Uusikaupunki, är Finlands biltillverkningshuvudstad. Valmets fabrik, som tidigare bland annat tillverkat Porsche Boxster och en lång rad Saabmodeller, sätter numera samman Mercedes A-klass och Mercedes-AMG GT 4-dörrarscoupé.
Slovakien
Det är kanske inte Europas största land, och namnkunniga inhemska bilmärken lyser med sin frånvaro, men Slovakien är ändå ett epicentrum för europeisk bilindustri. Inget annat land i världen har så stor biltillverkning per capita. Det centrala läget i Europa förenklar logistiken och det har också varit en medveten strategi att göra landet attraktivt för bilbranschen. En rad av de stora koncernerna har tillverkning i landet. Volkswagenkoncernen tillverkar Volkswagen Touareg, Audi Q7 och Porsche Cayenne i en fabrik strax utanför Bratislava, Stellantis tillverkar Peugeot 208 och Citroën C3 i Trnava, Kia tillverkar Ceed och Sportage i Žilina och Land Rover tillverkar Discovery och Defender i Nitra. Senast i raden är Volvo, som förra året gick ut med att man bygger en ny fabrik för elbilar i Kosice.
Marocko
Europas mest sålda bil, i alla fall vissa månader, tillverkas faktiskt utanför vår kontinents gränser. Det handlar om Dacia Sandero, som skruvas ihop i Marocko.
Sydafrika
I Afrika gillar man sina pickuper, och naturligt nog är det på den fronten som kontinentens främsta ekonomi – Sydafrika – gör ett avtryck i svenska nybilshallar. Ford Ranger må också tillverkas i Thailand, Vietnam och USA, men det är fabriken i Silverton utanför Pretoria som förser oss i Europa med bilar. Jämte Ranger produceras här också syskonbilen Volkswagen Amarok. Och i Durban tillverkas Toyotas konkurrent i segmentet – Hilux.
Island/Norge
Nja, det är en sanning med modifikation att det tillverkas bilar i Norge eller på Island. Men Arctic Trucks, som har sin huvudbas strax utanför Reykjavik och även har en anläggning strax sydväst om Oslo, utför en omfattande förädling av en rad olika bilar. I Sverige saluför Isuzu via officiella kanaler varianter av D-Max med norsk-isländsk handpåläggning.
Rumänien
Den dominerande bilindustrin i Rumänien stavas naturligt nog Dacia. Fabriken i Mioveni, där bolagets huvudkontor ligger, tillverkar både Duster och Jogger. Utöver Dacia hittar vi bilindustri i Cluj-Napoca i norra delen av landet, där Ford har en fabrik som tillverkar Puma.
Slovenien
Den slovenska bilproduktionen är begränsad till en enda fabrik – Renaults fabrik i Nove Mesto där Clio tillverkas.
Spanien
Trots att Spanien inte har lika många egna varumärken som grannlandet i norr, så slår man faktiskt Frankrike och tar platsen som Europas näst största bilproducent. Förutom Seat och Cupra, där exempelvis Ibiza och Leon tillverkas i fabriken utanför Barcelona, är det många andra av de europeiska storsäljarna som sätts ihop på spansk mark. Volkswagen monterar ihop T-Cross och Taigo i Pamplona, Opel Corsa byggs ihop utanför Zaragoza, Renault Captur (och den omskyltade versionen, Mitsubishi ASX) tillverkas i Palencia och Ford har sin största europeiska fabrik i Valencia, där bland annat Kuga byggs. Störst, tillsammans med Seat, är dock Stellantiskoncernens fabrik i Vigo i Galicien, som är en av två fabriker där syskonbilarna Peugeot Partner, Citroën Berlingo och Toyota Proace City Verso sätts samman. Stellantis har även en annan fabrik i Madrid, som tillverkar Citroën C4 X.
Thailand
Sydostasien har en omfattande bilindustri, men få bilar hittar hela vägen till våra breddgrader. Av de bilar som säljs i Sverige som är ”Made in Thailand” hittar vi endast Isuzu D-Max och Mitsubishi Space Star.
Kina
Den senaste tidens explosion av nya kinesiska märken har väl knappast undgått någon med bilintresse, men även en rad av mer välbekanta märken har tillverkning förlagd i Kina – även för bilar som säljs hos oss. Till exempel storsedanen Volvo S90, som sedan 2017 tillverkas i Daqing även för svenska marknaden. Och förstås Volvos syskonmärke Polestar, där alla Polestar 2 tillverkas i Luqiao i Zhejiangprovinsen. Trodde du att franskdoftande lyxlimpan DS 9 tillverkades i Frankrike? Nope, den byggs i Shenzhen. Och snart tillverkas även Cupras nyligen presenterade elsuv Tavascan i Kina, liksom Hondas elversion av H-RV (kallad e:Ny1) och nya Mini i elversionen SE. De renodlat kinesiska märkena har förstås också sin produktion i hemlandet. MG på olika platser i Nanjing- och Fujianprovinserna samt i Zhengzhou, BYD i Shenzhen och Changzhou samt Maxus i grannstaden Wuxi, för att nämna några.
Sydkorea
I likhet med de japanska tillverkarna har sydkoreanska jättarna Kia och Hyundai en stor del av sin produktion förlagd i Europa. Men flera viktiga modeller skeppas också från moderlandet. Exempelvis byggs Kia Niro och EV6 ihop i Hwaseong strax söder om Seoul. I Asan, som också ligger i den södra delen av huvudstadsområdet, byggs Hyundai Ioniq 6, medan syskonmodellen Ioniq 5 sätts ihop i Ulsan på sydkusten, i Hyundais huvudfabrik, och vad som anges vara världens största bilfabrik. En udda fågel bland de bilar som har Sydkorea som ursprungsmärkning är Renault Arkana, som tillverkas i Busan. Bakgrunden till den franskkoreanska gökungen är att Renault tagit över Samsungs bildivision. Arkana började nämligen sitt liv som just Renault Samsung XM3.
USA
Av de en gång så stolta biljättarna från Detroit är det bara Ford som har någon större närvaro på den svenska marknaden. GM säljer idag bara nischprodukter så som Cadillac XT4 (tillverkad i Kansas City) eller Chevrolet Corvette (tillverkad i Bowling Green, Kentucky) hos oss, och forna Chryslerkoncernen, som numera är en del av Stellantis, har bara Jeep Wrangler/Gladiator ”Made in the USA” (Toledo, Ohio). Även för Fords del är det småvolymsmodeller som Bronco, Mustang och utgående Explorer som skeppas över Atlanten. De två förstnämnda tillverkas på olika håll i Michigan, medan Explorer byggs i Chicago. Men det finns andra som håller det amerikanska stjärnbaneret högt. Tesla må ha lokal produktion i Europa, men de större modellerna, Model S och Model X, sätts samman i Fremont i Kalifornien. Volvo har sin amerikanska fabrik utanför Charleston i South Carolina, och bygger där både S60 och nya kommande EX90, samt den sistnämndas syskonbil Polestar 3. Och i Spartanburg, likaledes i South Carolina, sätter BMW ihop alla X-modeller från X3 till X7. Även Mercedes har produktion i USA, då GLE och GLS, samt EQS SUV, byggs i Tuscaloosa i Alabama.
Mexiko
Jovisst, Fords elbil Mustang Mach E är en amerikansk produkt, men produktionen sker inte – som du kanske trodde – i USA. I stället är den förlagd till Mexiko, så som mycket annat av biltillverkningen till resten av den nordamerikanska kontinenten. Fords fabrik ligger strax utanför Mexiko City. Lite längre norrut, i miljonstaden Aguascalientes, hittar vi Mercedes fabrik, där GLB tillverkas även för oss i Europa. Även en annan tysk suv skeppas från Mexiko, nämligen Audi Q5, som i sin senaste generation byggs ihop i Puebla även för den europeiska marknaden.
Japan
En bilindustriell stormakt, och även om de flesta japanska tillverkare har europeiska fabriker så är det många av de bilar som står i nybilshallarna som tillverkas på de japanska öarna. Toyota, Lexus, Mazda, Subaru, Mitsubishi och Suzuki har alla en eller flera modeller som kommer per båt från Japan. I Toyotas fall gäller det exempelvis RAV4 (samt syskonmodellen Suzuki Across) och bZ4X (tillika Subaru Solterra och Lexus RZ), som sätts samman i just Toyota City. I Tahara, strax söderut, tillverkas Land Cruiser och Lexus LS. Och i Miyawaka, på den södra ön Kyushu, tillverkas Lexus UX, NX och RX. Mazda har sin hemmabas i Hiroshima, men här tillverkas bara MX-5 och MX-30. De flesta modeller vi får hit – 2, 3, 6, CX-5, CX-30 och CX-60 – produceras i Hõfu ett stycke västerut. Subarus fabrik i Õta tillverkar Outback, XV och Forester, och Mitsubishi tillverkar Eclipse Cross i Okazaki. Suzuki Swift är en riktig världsbil, som tillverkas i länder som Ghana, Pakistan, Indien och Thailand, men alla exemplar som säljs hos oss tillverkas i Makinohara på den japanska sydkusten.
Sverige
Undantaget den begränsade produktionen hos Koenigsegg i Ängelholm är det Volvo i Torslanda som numera står för den svenska personbilstillverkningen. Här sätts V90, XC60, V60 och utgående XC90 ihop.
Storbritannien
Trots en gedigen bilindustritradition är Storbritannien inte mer än det sjätte största landet i Europa, sett till produktionsvolym. Och största volymen står faktiskt en japansk biltillverkare för – Nissan – som tillverkar Qashqai, Juke och Leaf i Sunderland. Utöver det har Jaguar Land Rover fabriker i Birmingham och Solihull, samt Mini sin fabrik i Oxford. Därtill tillverkas Toyota Corolla (och syskonbilen Suzuki Swace) i Burnaston. I övrigt är det mest lägre volymer det handlar om – McLaren, Lotus, Bentley, LEVC, Morgan och Rolls-Royce.
Belgien
Sveriges mest sålda bil tillverkas faktiskt i Belgien. Alltsedan 1965 har nämligen Volvo en fabrik i Gent i Flandern och här tillverkas de CMA-baserade bilarna Volvo XC40 och C40 samt V60. Utöver Volvos fabrik har även Audi en fabrik utanför Bryssel, där Q8 e-tron tillverkas.
Ungern
I likhet med den biltillverkningsmässiga stormakten Slovakien har Ungern ett strategiskt läge i centrala Europa, men tillverkningen är ändå långt mindre än i det norra grannlandet. I registreringsstatistiken för den ungerska nybilsförsäljningen tar dock två inhemskt ihopskruvade modeller topplatserna – Suzuki S-Cross och Vitara – som båda byggs i Suzukis fabrik i Esztergom i norra delen av landet. Utöver det har även Mercedes en fabrik i Kecskemét, som tillverkar bland annat A-klass och CLA. Senaste tillskottet är BMW, som håller på att uppföra en fabrik i Debrecen.
Frankrike
Frankrike är en av den europeiska bilindustrins stormakter, och precis som i Tyskland domineras tillverkningen av de stora inhemska koncernerna. I Frankrike handlar det om Renault och Stellantiskoncernen, med Peugeot och Citroën. Koncernerna har fem fabriker vardera. I Mulhouse tillverkas Peugeot 308, 408 och 508 samt DS 7 Crossback. I Socheaux tillverkas Peugeot 3008 och 5008. I Flins tillverkas Nissan Micra och Renault Zoe. I Poissy tillverkas Opel Mokka och DS 3 Crossback. I Maubeuge tillverkas syskonbilarna Renault Kangoo, Mercedes T-klass och Nissan Townstar. Och strax utanför Valenciennes ligger Sevel Nord som tillverkar Citroën Space Tourer, Peugeot Traveller, Opel Zafira Life och Toyota ProAce Verso. Just Toyota är annars största icke-franska märke med produktion i Frankrike, också utanför Valenciennes, där Toyota Yaris och Yaris Cross sätts samman.
Portugal
Den portugisiska bilindustrin må komma till korta gentemot grannlandet Spanien, men är ändå betydande. Utanför Lissabon har Volkswagen en fabrik – AutoEuropa – som tillverkar T-Roc, och utanför Viseau tillverkas Citroën Berlingo och Peugeot Rifter i Stellantis fabrik.
Tjeckien
Bilindustrin är en av Tjeckiens industriella hörnpelare och förstås är det Skoda som är den största tillverkaren i landet, med sina två fabriker – i Mladá Boleslav och Kvasiny. ”Hemmafabriken” i Mladá Boleslav tillverkar Fabia, Octavia, Kamiq, Enyaq och Karoq, medan Kvasiny-fabriken tillverkar Superb och Kodiaq, samt Karoq och Seat Ateca. Tjeckien huserar också fabriker tillhörande Hyundai (där i30 tillverkas) och Toyota (där Yaris och Aygo X tillverkas).
Polen
Polsk bilindustri har en lång historik av samarbete med italienska Fiat. Redan på 1960-talet tillverkades bilar med Fiatteknik hos FSO i Warszawa. I dag har Stellantis en fabrik i Tychy i södra Polen där Fiat 500 och Jeep Avenger tillverkas.
Österrike
Kontraktstillverkaren Magna Steyr är centrum för den österrikiska biltillverkningen. Här sätts en rad olika modeller samman – Toyota Supra och BMW Z4, BMW 5-serie, Jaguar E-Pace och I-Pace, Mercedes G-klass och Fisker Ocean.
Italien
Ett så stolt bilbyggarland som Italien kvalar faktiskt bara in på sjunde plats i den europeiska topplistan, och det är Stellantiskoncernen som står för den överlägset största volymen. Jeep Renegade och Compass tillverkas i Melfi, Alfa Romeo Tonale i Pomigliano d’Arco och Alfa Romeo Giulia och Stelvio samt Maserati Grecale i Piedimonte San Germano. Fiats klassiska Mirafiorifabrik huserar numera produktionen av Fiat 500e. Utöver detta finns förstås produktion i lägre volym såsom Ferrari i Maranello och Lamborghini i Sant’Agata Bolognese.
Turkiet
Det finns en lång tradition av biltillverkning på den anatoliska halvön, och i dag har Renault, Fiat och Toyota fabriker här. Biltillverkningen är koncentrerad till landets nordvästra del. I Bursa, strax söder om Istanbul, byggs Renault Clio, och bara ett stenkast bort (nästan bokstavligen) byggs Fiat Tipo. Ett stycke österut, i Adapazan, tillverkas Toyota C-HR och i Izmit, några mil längre norrut, tillverkas Hyundais modeller i10, i20 och Bayon. I Gebze, ännu närmare Istanbul, tillverkas det nystartade helturkiska märket Togg, som utlovats komma till Sverige 2024.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se