Foto: Volvo Cars

Var fjärde ny bil är en elbil

Nybilsförsäljningen i Sverige fortsätter att vara dämpad. Statistiken för juli månad visar en försiktig ökning från fjolårets dystra siffror, men det är inte efterfrågan på nya bilar som brister.

Juli blev ännu en halvdyster månad för den svenska nybilsförsäljningen. I juli registrerades 17 834 nya bilar, vilket är sex procent fler än samma månad i fjol. Men juli månad 2021 är en dålig månad att jämföra med, då försäljningen bromsade in rejält efter förändrade skatteregler.

Även i år infördes nya skatteregler i juli månad. Den 12 juli infördes ett pristak för bonus på personbilar. Laddhybrider och elbilar som kostar 700 000 kronor eller mer får inte längre någon inköpsbonus. Den tröga nybilsförsäljningen bedöms dock inte bero på att vi kunder inte vill köpa bilar.

– Utbudsproblemen fortsätter att påverka marknaden, där den totala efterfrågan i konsumentledet fortfarande är större än utbudet av fordon. De stora störningarna i de globala leverantörskedjorna fortsätter att slå hårt mot fordonsindustrin. Vi bedömer att årets nedgång i huvudsak kan härledas till det begränsade utbudet även om vi de senaste månaderna ser en viss avmattning av den starka efterfrågan på grund av konjunkturläget, säger Mattias Bergman, vd Mobility Sweden.

Trots det nya pristaket för bonusen ökade andelen laddbara bilar i juli. Så mycket som varannan ny bil var en elbil eller laddhybrid. Elbilarna stod för 26 procent av försäljningen. Hittills i år uppgår andelen laddbara bilar till ca 52 procent av årets registreringar, jämfört med drygt 36 procent i fjol. Elbilarna står hittills för drygt 27 procent av årets registreringar och har ökat med ca 96 procent under årets sju första månader.