Var tolfte ny bil laddbar
I maj var en av tolv nyregistrerade bilar laddbar, det vill säga en laddhybrid eller en elbil.
Årets sista vårmånad är till ända och det innebär en summering av den svenska registreringsstatistiken för maj månad samt för året hittills.
I maj registrerades 31 919 nya bilar i Sverige vilket är en nedgång med 15,3 procent jämfört med maj i fjol då 37 687 nyregistreringar gjordes. Tappet är kraftigt men har först och främst att göra med bonus/malus-skattesystemet som infördes den 1 juli 2018 som ledde till att många valde att byta till ny bil under fjolårets första sex månader. Även WLTP-omställningen sägs fortfarande påverka registreringarna i negativ riktning.
Många tappade – få ökade
Volvo var klar etta i maj med 6 235 registrerade bilar, ett tapp om 4,7 procent. Tvåan Volkswagen genomled ett ännu större tapp, från 5 920 till 3 556 bilar innebär minus 39,9 procent. Volkswagen är som bekant en biltillverkare som drabbades hårt av WLTP-omställningen.
De flesta biltillverkare tappade under föregående månad, men några gick mot strömmen. Exempel på sådana är Audi och Seat men också Jaguar, Lexus, Citroën och Mitsubishi. De tre sistnämnda ökade förvisso stort rent procentuellt, men sett till volym handlar det om relativt få enheter.
Populäraste bilarna
Topp fem bilmodeller i Sverige under maj månad var Volvo S60 och V60 med 2 316 registreringar, Volvo S90 och V90 med 1 152 registreringar, Volkswagen Golf med 1 143 registreringar, Volvo XC60 med 1 065 registreringar samt Volvo V40 med 1 027 registreringar.
Just V40 var en av förra månadens stora vinnare med drygt en fördubbling i antal registreringar jämfört med maj månad förra året. En annan vinnare var Ford Focus men som på grund av låga volymer ändå inte når högre upp än till placering nummer 19.
Diesel vs bensin
Dieselbilarnas tapp har sedan några månader tillbaka stagnerat. Andelen dieselbilar i maj uppgick till 35,5 procent, det vill säga 3,1 procentenheter sämre än samma månad i fjol.
Även bensinbilarna såg i maj en tillbakagång jämfört med förra året, från 49,4 till 46,1 procent.
Hittills i år ligger bensinbilsandelen på 44,3 procent och dieselbilsandelen på 36,7 procent.
Laddbart fortsätter öka
I stället är det bilar med elmotorer som går framåt kraftigast. Icke laddbara hybrider ökade i maj från 5,6 till 7,8 procent och laddhybrider från 4,6 till 5,3 procent.
Elbilarna stod för den procentuellt sett största uppgången, men det handlar fortfarande om väldigt små volymer. De helelektriska bilarna hade i maj i fjol en andel om 0,7 procent. Andelen under årets majmånad landade på 3,8 procent.
Klumpar man ihop de laddbara bilarna, det vill säga elbilar och laddhybrider, får man andelssiffran 8,7 procent. Det betyder att var tolfte registrerad bil i Sverige i maj var en laddbar bil. I maj förra året var siffran 5,2 procent, med andra ord var tjugonde nybilsregistrering berörde en elbil eller laddhybrid. Relativt är ökningen stor (43 procent), men räknat i antal enheter är siffrorna små – från 1 948 till 2 785 laddbara bilar.
– Sverige håller sig väl framme i ett internationellt perspektiv när det gäller introduktionen av laddbara bilar. Under det första kvartalet i år låg Sverige på tredje plats i Europa, efter Norge och Island, säger Bil Swedens vd Mattias Bergman, och fortsätter:
– För att säkerställa att den positiva utvecklingen för andelen laddbara bilar fortsätter är det viktigt att påskynda utbyggnaden av laddinfrastrukturen både för hemmaladdning och snabbladdning. Det är också väsentligt att vi får styrmedel som inte bara premierar inköpet utan även användningen av de renaste fordonen, till exempel befrielse från trängselskatt, billigare parkering och att laddhybrider tillåts köra i den strängaste miljözonen.
Populäraste laddbara bilarna
Topp fem laddbara bilmodeller i Sverige i maj månad var Kia Niro Plug-In Hybrid (laddhybrid) med 406 registreringar, Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid (laddhybrid) med 365 registreringar, Renault Zoe (elbil) med 199 registreringar, Tesla Model 3 (elbil) med 198 registreringar samt Kia Optima Plug-In Hybrid (laddhybrid) med 196 registreringar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se