Foto: Sanne Väli-Tainio / Teknikens Värld

Varannan ny bil laddbar i april – var fjärde en elbil

Nedgången i nybilsförsäljningen har stannat av. Enligt statistik från Mobility Sweden registrerades 21 942 personbilar i april, vilket är nästan exakt lika många som samma månad förra året. Därmed är nedgångstrenden där försäljningen minskat månad för månad jämfört med året innan brutits. 48 procent av alla nya bilar som såldes i april månad var laddbara.

Elbilsmässan eCarExpo arrangerades på Friends Arena i Stockholm under Valborgshelgen och blev välbesökt. Mässan speglar det ökade intresset för laddbara bilar i Sverige. I april månad stod de laddbara bilarna för 48 procent av nybilsförsäljningen. Elbilarna, de utan förbränningsmotor, svarade för cirka 25 procent av försäljningen.

Varannan ny bil som säljs i Sverige är alltså en laddbar bil och ungefär var fjärde en elbil.

Men bilbranschen har problem att svara upp mot efterfrågan. Flera nya elbilar har långa leveranstider som en följd av komponentbristen. Kriget i Ukraina påverkar leveranskedjorna i Europa med i många fall flera månaders förseningar till och från de stora bilfabrikerna.

När Mobility Sweden jämför året första fyra månader med samma period förra året märks en minskning på hela 19 procent.

Högre kostnader

– Utbudsproblemen fortsätter att påverka marknaden, med en total efterfrågan i konsumentledet som fortfarande är större än utbudet av fordon. Den utdragna komponentbristen är ett eskalerande problem för fordonsindustrin till följd av kriget i Ukraina och Kinas lockdowns – som nu resulterar i ännu längre leveranstider och höjda kostnader, säger Sofia Linder, chefekonom för Mobility Sweden, före detta Bil Sweden, i ett pressmeddelande.

Kriget i Ukraina kommer att fortsätta påverka marknaden vilket fått branschen i Sverige att sänka prognosen för 2022 till 310 000 personbilar och 40 000 lätta lastbilar

Elbilarna tar för sig på marknaden och ökade sin försäljning med 11 procent jämfört med april månad förra året. 

– Under perioden januari-april uppgår andelen laddbara bilar till drygt 52 procent av årets registreringar, jämfört med 37 procent i fjol. De senaste månadernas kraftiga ökning av laddbara fordon har primärt skett hos privatkunder, mycket drivet av lanseringar av nya modeller i olika prissegment. De förändrade förmånsreglerna har medfört en dämpning av laddbara bilar hos företagskunderna, säger Sofia Linder. 

Vill se nya skatteregler

Mobility Sweden anser att regeringen bör höja det planerade bonustaket för en elbil från 700 000 kronor till 800 000 kronor. Anledningen är de ökade energi- och råvarupriserna som återspeglas på bilarnas produktionskostnad.

Försäljningen av lätta lastbilar ökar igen efter en skakig period med förändrade skatteregler. Nu väntas skatten höjas igen i regeringens nya förslag och Mobility Sweden anser att det behövs en förändring i förslaget för att bilparken ska kunna förnyas i jämn takt. Nya elektrifierade transportbilar väntas öka andelen laddbara lätta lastbilar under resten av året.

I flera länder i Europa finns det speciella skatteregler för lätta lastbilar och transportbilar men i Sverige finns inte den anpassningen.