Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

För tredje året i rad kan Volkswagen AG titulera sig världens största biltillverkare, detta trots att de för bara drygt tre år sedan förklarade att siktet inte längre ligger på att bli störst. Uttalandet kom i samband med det stora utsläppsfusket som snabbt blev känt under namnet dieselgate.

Det är framför allt tre fordonskoncerner som dominerar i världen; nämnda Volkswagen samt Toyota och Renault-Nissan-Mitsubishi. Denna trio är ensamma om att komma upp i försäljningssiffror över tio miljoner bilar.

Foto: Linus Pröjtz

Volkswagen-gruppen, med märkena Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Lamborghini, Bentley och Bugatti, nådde upp till drygt 10,83 miljoner sålda bilar under 2018, en ökning med 2,2 procent jämfört med året innan. Det betyder att Volkswagens globala marknadsandel under fjolåret uppgick till 11,4 procent.

Nya Toyota RAV4 marknadslanserades i USA i december 2018. Foto: Oskar Krüger

Toyota Motor Corporation, med märkena Toyota, Daihatsu, Lexus och Scion, ökade sin försäljning lika mycket som Volkswagen-gruppen, det vill säga 2,2 procent. Ökningen var därmed för liten för att ta sig förbi den tyska giganten. Toyota-koncernen landade på totalt drygt 10,52 miljoner sålda bilar vilket innebar en marknadsandel om 11,1 procent.

Alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi ökade också sin försäljning under fjolåret men inte lika kraftigt som ovan nämnda koncerner. Med en ökning om 1,3 procent slutade den franskjapanska alliansen på drygt 10,36 miljoner sålda bilar vilket gav dem en global marknadsandel på 10,9 procent.

I Renault-Nissan-Mitsubishi ingår märkena Renault, Nissan, Mitsubishi, Dacia, Lada, Infiniti, Renault Samsung, CMC och ZNA.

Foto: Patrik Lindgren

General Motors var under 77 år världens största biltillverkare, men 2008 gick Toyota om och var större än den amerikanska jätten under tre raka år. 2011 blev GM återigen störst i världen. Det var senast de kunde titulera sig som större än alla andra. Numera huserar GM på fjärdeplatsen, långt ifrån en pallplats och samtidigt även på (än så länge) ganska betryggande avstånd från biltillverkarna bakom. Knappt 8,8 miljoner bilar av märkena Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac, Holden, Ravon, Wuling och Baojun sålde den amerikanska bilkoncernen som alltså tappade två procent av sin försäljning från 2017. GM:s marknadsandel uppgick under 2018 till 9,2 procent.

Bakifrån närmar sig Hyundai Motor Group med märkena Hyundai, Kia och Genesis då denna koncern under fjolåret ökade med 3,2 procent. Drygt 7,5 miljoner bilar sålde de vilket gav dem en marknadsandel på 7,9 procent.

Foto: Glenn Lindberg

Ford Motor Company, med märkena Ford och Lincoln, måste också nämnas. Tyvärr för deras resa nedåt i tabellen. De förlorade visserligen inte sin position som världens sjätte största biltillverkare under 2018, men tappade rejält i sin globala försäljning. De backade i fjol med 8,9 procent. En gång i tiden låg Ford betydligt högre upp och slogs om pallplatser.

Volvo Cars är en liten spelare på världsmarknaden, men den svenska biltillverkaren ingår sedan 2010 i den kinesiska koncernen Zhejiang Geely Holding Group som avancerar snabbt upp mot toppen. I fjol sålde Geely-koncernen knappt 2,3 miljoner bilar, en uppgång med 18,6 procent och en marknadsandel som uppgick till 2,4 procent. Volvo Cars utgjorde 28 procent av Geelys totala försäljning.

Notera att samtliga siffror innefattar personbilar samt lätta transportfordon. Tunga transportfordon och bussar är inte inkluderade i statistiken.

# Fordonskoncern Antal bilar 2018
1 Volkswagen AG 10 830 625
2 Toyota Motor Corporation 10 520 655
3 Renault-Nissan-Mitsubishi 10 360 992
4 General Motors 8 786 987
5 Hyundai Motor Group 7 507 945
6 Ford Motor Company 5 734 306
7 Honda Motor Company 5 265 125
8 Fiat Chrysler Automobiles 4 840 664
9 PSA 4 125 683
10 Suzuki Motor Corporation 3 213 224
11 Daimler AG 2 742 249
12 BMW AG 2 493 740
13 Zhejiang Geely Holding Group 2 293 780
14 Mazda Motor Corporation 1 633 977
15 Tata Motors 1 302 166
16 Changan Automobile 1 260 458
17 Subaru Corporation 1 068 334
18 Dongfeng Motor 962 645
19 BAIC Group 945 029
20 SAIC Motor 926 531
21 Great Wall Motors 924 031
22 Chery Automobile 719 685
23 GAC Group 532 145
24 BYD Company 478 165
25 Mahindra & Mahindra 463 598
Källa: Focus2move
# Fordonskoncern Antal bilar 2018
1 Volkswagen AG 10 830 625
2 Toyota Motor Corporation 10 520 655
3 Renault-Nissan-Mitsubishi 10 360 992
4 General Motors 8 786 987
5 Hyundai Motor Group 7 507 945
6 Ford Motor Company 5 734 306
7 Honda Motor Company 5 265 125
8 Fiat Chrysler Automobiles 4 840 664
9 PSA 4 125 683
10 Suzuki Motor Corporation 3 213 224
11 Daimler AG 2 742 249
12 BMW AG 2 493 740
13 Zhejiang Geely Holding Group 2 293 780
14 Mazda Motor Corporation 1 633 977
15 Tata Motors 1 302 166
16 Changan Automobile 1 260 458
17 Subaru Corporation 1 068 334
18 Dongfeng Motor 962 645
19 BAIC Group 945 029
20 SAIC Motor 926 531
21 Great Wall Motors 924 031
22 Chery Automobile 719 685
23 GAC Group 532 145
24 BYD Company 478 165
25 Mahindra & Mahindra 463 598
Källa: Focus2move
# Fordonskoncern Antal bilar 2018
1 Volkswagen AG 10 830 625
2 Toyota Motor Corporation 10 520 655
3 Renault-Nissan-Mitsubishi 10 360 992
4 General Motors 8 786 987
5 Hyundai Motor Group 7 507 945
6 Ford Motor Company 5 734 306
7 Honda Motor Company 5 265 125
8 Fiat Chrysler Automobiles 4 840 664
9 PSA 4 125 683
10 Suzuki Motor Corporation 3 213 224
11 Daimler AG 2 742 249
12 BMW AG 2 493 740
13 Zhejiang Geely Holding Group 2 293 780
14 Mazda Motor Corporation 1 633 977
15 Tata Motors 1 302 166
16 Changan Automobile 1 260 458
17 Subaru Corporation 1 068 334
18 Dongfeng Motor 962 645
19 BAIC Group 945 029
20 SAIC Motor 926 531
21 Great Wall Motors 924 031
22 Chery Automobile 719 685
23 GAC Group 532 145
24 BYD Company 478 165
25 Mahindra & Mahindra 463 598
Källa: Focus2move