Vi tar pulsen på bilsalongen i München
Måndagen den 6 september 2021 har bilsalongen IAA Mobility 2021 i München öppnat dörrarna för bland annat Teknikens Värld. Vi ringer Jan-Erik Berggren för att se om denna nya salong bjuder på något... nytt.
I morgon öppnar bilsalongen i München för allmänheten, men redan i dag har bland annat journalister tillgång till evenemanget som ersätter Frankfurtsalongen som tidigare hölls vartannat år (udda år, Paris arrangerade jämna år).
Vi är många som är nyfikna på vad München erbjuder, är det en traditionell bilsalong eller är det nya grepp som gäller? Teknikens Världs Jan-Erik Berggren är på plats nere i den bayerska huvudstaden och hjälper oss att stilla vår nyfikenhet.
Hej Jan-Erik! München, ny plats för IAA... känns det nytt, eller känns det som Frankfurt?
– Nej, här är det till att börja med oerhört mycket mindre yta totalt. Mer som bilsalongen i Genève. Sedan är det få utställare och kompakta montrar. Det är också begränsat med visst antal personer runt bilarna, hos vissa.
Första stora salongen i Europa ”efter” pandemin, märks det i form av ett extra sug hos utställarna?
– Det är några som satsar lite mer som vanligt, som Mercedes och Renault. Andra ligger lågt, som Hyundai. Och så är det förstås många som inte är här alls, till exempel Volvo.
Bilsalonger har ju börjat anses vara lite passé, många utställare väljer gärna andra format, så som Volvo som du nämner. Märks det i München genom att försöka introducera nya grejer?
– De har försökt med en plats för provkörningar men eftersom det är så utspritt blir det svårt att greppa. Jag ska se lite mer av allt som finns inne i stan i morgon. Vissa kör helt ett eget race och finns inte på mässan men har egna event hos sina handlare. Oerhört utspritt och svårt att greppa. Det verkar som att varje tillverkare vill bjuda in sina gäster till sitt event och inte alls som förr där det gick att gå runt till flera under två dagar.
Mycket elektriskt på salongen... vilka nyheter slår mer an en sträng hos dig än andra?
– Jag var nyfiken på Geely-Mercedes nya Smart och det konceptet ser fräckt ut. Sedan kommer förstås Renault Megane E-Tech, elbilen, att bli en betydelsefull bil i Europa. En G-klass på el är förstås inte fel heller. Hyundai visar ett fräckt koncept som skvallrar lite om Ioniq 6, jag hoppas att de vågar gå hela vägen.
Det pratades på förhand om många andra fordon, som cyklar och liknande. Är det så?
– Ja, verkligen. Och mycket om tekniken runt bilarna. VW:s mjukvarubolag har en lika stor monter som bilbolaget och en stor monter innehåller bara lådor till elbilsbatterier. Många ställer ut sin vision om framtidens mobilitet och allt som går att göra med mjukvara, olika bildskärmar och hantering av information.
Klicka här och du missar inget från årets bilsalong i München!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se