Vinfast öppnar 50 bilhandlare i Europa
Vietnamesiska Vinfast börjar sälja två elbilsmodeller i Europa redan i år. Jättebatteri på 123 kWh ger räckvidd på 59 mil.
Det är inte bara nya kinesiska bilmärken som utmanar de etablerade biljättarna med nya elbilsmodeller. Vietnamesisk Vinfast är ett av de senaste tillskotten med stora planer både för den amerikanska marknaden och för Europa. På ett symposium i vecken avslöjades detaljer om den europeiska marknadsintroduktionen.
Två eldrivna modeller står på programmet VF 8 och VF 9. Båda designade av italienska Pininfarina.
I Europa ska bilarna säljas direkt av importören, utan mellanhänder. Men bilarna ska kunna ses hos 50 handlare, som förmodligen får en agentroll. 25 handlare är bekräftade att börja sälja Vinfast i Tyskland, 20 i Frankrike och fem i Nederländarna.
Bilarna ska börja levereras i höst, och spekulanter kan redan nu beställa bilarna på hemsidan. Vinfast VF 8 är en suv på rejäla 4,75 meter och med två elmotorer på totalt 353 hästkrafter. En elmotor driver vardera axel. Priset startar på ca 460 000 kronor i Tyskland. Räckvidden uppges till 42 mil med ett batteri på 82 kWh. VF 9 är en sjusitsig suv och startar på ca 625 000 kronor, effekt 408 hästkrafter. Räckvidden är 59,4 mil med batteri på 123 kWh! Garantin är imponerande. 10 år eller 20 000 mil.
Erbjudandet låter prisvärt men det finns en hake. Batterier ingår inte i priset utan ska hyras. Batterihyran går på 120 euro per månad och har ingen milbegränsning. I framtiden, från 2024 säger Vinfast, ska man kunna köpa bilen med batteri.
Valet att bara erbjuda batterileasing är svårt att förstå. Konceptet med batterileasing har prövats av både Nissan och Renault och övergetts – kunder vill hellre köpa bilen med batteri.
Man kan också hyra hela bilen, inklusive batteri. I Tyskland startar priset på drygt 6 000 kronor i månaden (599 euro) VF 8 och VF 9 kostar ca 9 500 kronor per månad att leasa. Dock tillämpar man ett system med en kraftigt förhöjd första hyra.
Sverige finns i planen för 2023, men man avslöjade inga detaljer utöver det.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se