Vinfast – världens tredje högst värderade biltillverkare
Efter ett förvånande börsrally har Vinfast klättrat rejält. Nu är de världens tredje mest värdefulla biltillverkare. Har passerat både Porsche, Volkswagen och Mercedes.
För snart två veckor rapporterade vi om att den vietnamesiska elbilstillverkaren Vinfast rusat på börsen efter introduktionen 14 augusti. Då var värderingen lika högt som Ford och General Motors tillsammans. Då låg marknadsvärderingen på totalt 85 miljarder dollar, 935 miljarder kronor. Spektakulära siffror för en nykomling som Vinfast, grundades 2017, som dessutom bara exporterat cirka 3 000 bilar och är långt ifrån att gå med vinst.
En av exportmarknaderna är USA och där har man endast sålt knappt ett par hundra bilar.
Men det verkar inte ha avskräckt folk från att köpa aktier i företaget. På knappt två veckor har Vinfast nu seglat upp till att bli världens tredje mest värderade biltillverkare efter Tesla och Toyota. Därmed petades Porsche från tredjeplatsen, och det med rejäl marginal.
I nuläget är Porsche värderat till 99,95 miljarder dollar, medan Vinfast värderas till hela 191,23 miljarder dollar. Alltså sanslösa 2 100 miljarder kronor. Det betyder att Vinfast inte placerar sig långt ifrån tvåan på listan, Toyota som värderas till 226,31 miljarder dollar.
Tesla placerar sig fortfarande i topp med en värdering på 758,01 miljarder dollar.
Volvo Cars är på 34:e plats på listan, värderat till 11,61 miljarder dollar.
Vid börsintroduktionen i USA 14 augusti öppnade man på 10,45 dollar per aktie, bara en dag senare låg värdet på 37 dollar, och efter en liten svacka ligger det i dagsläget på 82,35 dollar. Bara 15 dagar efter börsintroduktionen.
Vietnams rikaste man och grundare till Vinfast, Phạm Nhật Vượng, äger fortfarande 99,7 procent av företagets aktier. Något som gör att det endast finns drygt 1,3 miljoner offentligt tillgängliga aktier.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se