Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Volkswagen erkänner att de fuskat med 11 miljoner bilar

Nu har Volkswagen gått ut med informationen att 11 miljoner bilar har den mjukvara som ger osanna förbruknings- och utsläppssiffror.

Dieselgate-härvan växer. Det systematiska fusk som Volkswagen ägnat sig åt i USA och som upptäcktes i förra veckan samt erkändes i söndags av vd Martin Winterkorn är betydligt större än vad det initialt såg ut att vara (482 000 bilar handlade det om från början).

Nu har den tyska bilgiganten erkänt att 11 miljoner bilar världen över, alltså inte bara i USA, har samma mjukvara som gör att bilarna visar på lägre förbruknings- och utsläppssiffror än vad de i själva verket klarar av. Det handlar med andra ord om bedrägeri av stora mått.

Som vi skrev tidigare i dag är nu även tyska regeringen intresserade av att testa Volkswagens bilar och det kan vara just det som har gjort att Volkswagen nu väljer att berätta hur många bilar som berörs.

Den tyska finansministern har i dag också uttryckt sin oro för att den tyska bilindustrins rykte kan ha tagit allvarlig skada. Frågan är hur de andra tyska biltillverkarna ser på ”dieselgate”. Det har redan märkt av Volkswagen-skandalen i form av att värdet på deras aktier sjunker kraftigt. BMW, Mercedes och Porsches aktier har under dagen fallit med flera procent.

Även på EU-nivå har skandalen påverkat och representanter för den europeiska unionen har meddelat att de ska möta nationella myndigheter i Europa för att diskutera skandalen. Ett tecken på att hela europeiska bilbranschen kan komma att skakas av fusket.

FILM: Volkswagens vd uttalar sig om skandalen

Innan dagens erkännande om 11 miljoner bilar riskerade Volkswagen böter på nästan 150 miljarder kronor plus eventuella stämningar i mängder. Plus att deras börsvärde har sjunkit med långt över 100 miljarder kronor (snart uppe i 300 miljarder, alltså nästan lika mycket som Renaults och Peugeots sammanlagda börsvärde). När siffran om fusket nu har vuxit lär helt andra åtgärder vidtas. Kraftigare bötesbelopp och kanske till och med fängelsestraff för inblandade chefer. Vd:n Martin Winterkorn uppges i tyska medier få sparken från sin post. De dryga 60 miljarder Volkswagen säger sig ha avsatt för att täcka upp för fusket lär inte räcka på långa vägar.

I går noterades Volkswagen AG-aktien för ett kraftigt fall på över 20 procent. I dag har aktien fallit med ytterligare närmare 20 procent, det kraftigaste fallet strax innan lunch just då beskedet om att 11 miljoner bilar är fuskdrabbade kom. När Frankfurtbörsen stängdes i fredags eftermiddag låg aktien på 169,17 euro, nu ligger den på 106,30 euro, ett ras på över 37 procent på knappt två dagar.

Information från Volkswagen (på engelska)

Volkswagen har under dagen skickat ut följande meddelande för att lugna oroliga kunder och Volkswagen-ägare. I meddelandet står att läsa om Euro 6-dieselmotorerna i EU uppfyller alla juridiska och miljömässiga krav, samt att den manipulerade mjukvaran inte påverkar bilarnas körbarhet, förbrukning eller utsläpp. Vidare har deras interna kontroller upptäckt att mjukvaran finns i fler dieselbilar inom Volkswagen Group, men att motorerna i dessa inte påverkas. De skriver också att det är den fyrcylindriga EA189-motorn som berörs av fusket och att man kunnat uppmäta skillnader mellan bänktest och verklig användning på väg.

Volkswagen is working at full speed to clarify irregularities concerning a particular software used in diesel engines. New vehicles from the Volkswagen Group with EU 6 diesel engines currently available in the European Union comply with legal requirements and environmental standards. The software in question does not affect handling, consumption or emissions. This gives clarity to customers and dealers.

Further internal investigations conducted to date have established that the relevant engine management software is also installed in other Volkswagen Group vehicles with diesel engines. For the majority of these engines the software does not have any effect.

Discrepancies relate to vehicles with Type EA 189 engines, involving some eleven million vehicles worldwide. A noticeable deviation between bench test results and actual road use was established solely for this type of engine. Volkswagen is working intensely to eliminate these deviations through technical measures. The company is therefore in contact with the relevant authorities and the German Federal Motor Transport Authority (KBA – Kraftfahrtbundesamt).

To cover the necessary service measures and other efforts to win back the trust of our customers, Volkswagen plans to set aside a provision of some 6.5 billion EUR recognized in the profit and loss statement in the third quarter of the current fiscal year. Due to the ongoing investigations the amounts estimated may be subject to revaluation.

Earnings targets for the Group for 2015 will be adjusted accordingly.

Volkswagen does not tolerate any kind of violation of laws whatsoever. It is and remains the top priority of the Board of Management to win back lost trust and to avert damage to our customers. The Group will inform the public on the further progress of the investigations constantly and transparently.