Volkswagen gick om Volvo i Sverige
Precis som förra och förrförra årets augustimånader var det inte Volvo som toppade nybilslistan i Sverige utan Volkswagen.
Lite déjà vu-känsla är det allt av att skriva denna artikeln. Den 1 september 2014 skrev undertecknad en artikel om att Volkswagen och Golf rullade förbi Volvo och V70, precis som Volkswagen gjorde i augusti 2013 men då i form av Passat. När det nu står 1 september 2015 i kalendern är det dags igen – Volkswagen och Golf rullade återigen förbi Volvo och V70.
När Bil Sweden nu har sammanställt nybilsregistreringen i Sverige för augusti månad kan vi läsa om en ökning för tjugonde månaden i rad. Aldrig någonsin tidigare har augusti bjudit på så många nybilsregistreringar i Sverige – 26 877 stycken. Det är en ökning med 10,72 procent jämfört med förra årets augustimånad.
Augusti 1974 bjöd förvisso på en ännu högre siffra än i år, men nybilsregistreringarna då för 41 år sedan är inte riktigt jämförbara med övriga år eftersom 1974 års åttonde månad påverkades av en köprusch av sällan skådat slag på grund av en stundande momshöjning.
Normalt är det Volvo som dominerar antalet nybilsregistreringar i Sverige. Framför allt är det V70 som går bra månad efter månad. Men i augusti fick både Volvo och V70 ge vika för krafterna som kom söderifrån. Volkswagen registrerade nämligen fler nya bilar under augusti månad än vad Volvo gjorde – 4 674 för tysken, 3 810 för svensken. Volkswagen ökade därmed med 17,82 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande ökning för Volvo var 1,7 procent.
Sett till året hittills är det dock fortfarande Volvo i topp med 41 422 nyregistrerade bilar, nästan 8 000 fler än Volkswagens 33 593.
Tittar vi på modellnivå ser vi att Volkswagen Golf var populäraste bilen att registrera i Sverige under augusti. Med 2 095 exemplar tog sig Golf inte bara förbi V70, utan distanserade svensken rejält. V70 registrerades i ”endast” 1 304 exemplar under augusti månad. Det är ett tapp för V70 på 12,3 procent, från förra årets 1 487 exemplar. Golfs siffra var däremot en ökning med 22,3 procent, från förra årets 1 713.
Volkswagen Passat hade i augusti svårt att hävda sig mot ovan nämnda toppduo. Trots att en ny generation presenterades hos de svenska handlarna så sent som i slutet av november förra året så backade Passat med 23,03 procent från 1 159 exemplar i augusti 2014 till 892 exemplar i augusti i år.
Passats nedgång motverkades i stället av Volkswagen Polos makalösa uppgång med över 200 procents ökning.
Trots den hårda kampen i toppen är det ändå hittills i år Volvo V70 som är herre på täppan med 16 641 exemplar, en ökning om 16,28 procent jämfört med förra året. Volkswagen Golfs ökning är procentuellt större, 38,21 procent, men sett till antal bilar, 13 786 stycken, får den se sig slagen.
Det kommer att bli en fortsatt stenhård kamp mellan Volvo och Volkswagen. Sistnämnda har nyligen släppt nya Passat och är på gång att lansera ett oerhört intressant laddhybridalternativ i Passat GTE. Volvo å sin sida har mycket spännande att se fram emot, framför allt lanseringarna av nya S90 och kombimodellen V90 som ska ersätta dagens V70.
– En fortsatt stark orderingång ger förutsättningar för att vi ska klättra ytterligare i statistiken. Förutsättningarna finns att vi kan nå ett all-time-high under 2015. Nu lanserar vi dessutom laddhybriden Passat GTE och Sverigefavoriten Passat Alltrack. Båda tror vi kommer att bli hyperintressanta alternativ för de svenska kunderna, säger Sten Forsberg som är chef för Volkswagen Sverige.
Här listan över de tio mest registrerade bilmodellerna i Sverige under augusti 2015:
1. Volkswagen Golf, 2 095 (+22,30 %)
2. Volvo V70, 1 304 (-12,30 %)
3. Volkswagen Passat, 892 (-23,03 %)
4. Volvo S60/V60, 874 (-1,13 %)
5. Volvo XC60, 787 (+32,71 %)
6. Kia Cee'd, 757 (+24,71 %)
7. Volkswagen Polo, 735 201,22 %
8. Volvo V40, 701 (+8,34 %)
9. BMW 3-serie, 647 (+62,15 %)
10. Skoda Octavia, 619 (+49,15)
Som vi ser har Toyota Auris, Audi A4 och Audi A6 halkar ur topp tio-listan. De har ersatts med nykomlingarna Volkswagen Polo, BMW 3-serie och Skoda Octavia.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se