Volkswagen Golf omkörd av Renault Clio i Europa
Jato Dynamics har sammanställt de europeiska nybilsregistreringarna för februari och kommit fram till att marknaden fortsätter att backa. Statistiken säger också att elektrifierade bilar går starkt framåt, och att en tysk bilmodell har tappat sin tätposition till en fransk.
Under första månaden av 2020 backade nybilsregistreringarna med 7,6 procent jämfört med samma månad föregående år. Tappet i februari var inte riktigt lika kraftigt. 1,063 miljoner bilar registrerades, 7,0 procent färre än fjolårets 1,143 miljoner. Det är den sämsta månadssiffran sedan 2015 då 0,955 miljoner nya bilar registrerades under en och samma månad.
Hittills i år har 2,19 miljoner nya bilar registrerats runt om i Europa, sju procent färre än de 2,37 miljoner registreringar som gjordes under samma period i fjol.
Få upp, många ned
Endast i sex länder ökade nybilsregistreringarna under februari. Samtliga länder är i sammanhanget små marknader. Estland var landet som gick framåt mest, plus 13 procent. Mest tappade Schweiz, Danmark och Rumänien, även dessa relativt små marknader.
Av de riktigt stora marknaderna var det Frankrike som klarade sig bäst med ett tapp på två procent.
Jato Dynamics analytiker, Felipe Munoz, säger att situationen i Europa försämras snabbt med nya komplexa regleringar, brist på tillgängliga homologerade bilar och ökad ekonomisk press, vilket påverkar konsumenterna. Han påpekar också att utbredningen av coronaviruset ännu inte syns i statistiken, den påverkan kommer vi sannolikt att få se när mars månad summeras.
Elektriskt
De elektrifierade bilarna, det vill säga hybrider, laddhybrider och elbilar, ökade markant under februari. Från fjolårets 75 400 till årets 135 500 registrerade exemplar. Det innebär också att marknadsandelen sköt i höjden, från 6,6 till 13 procent.
Som vi ser på bilden dominerar Toyota helt hybridgenren. Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid är bästsäljande laddhybrid i Europa, men Volvo är enda märke med två modeller på topp 5-listan. Som så många gånger förr är det Renault Zoe som går bäst av elbilarna.
Suv dominerar trots tapp
415 300 nya suvar registrerades runt om i Europa under februari månad, det är 1,7 procent färre än under samma månad förra året. Tappet är med andra ord knappt märkbart och suven behåller sin marknadsandel om 39 procent. Det är framför allt stora suvar som går bra nu, upp 17 procent, jämfört med mindre suvar som backade med 3,7 procent.
Mellanklassen var en av få bilklasser som ökade under förra månaden, enligt Jato Dynamics beror det mycket på att BMW har lanserat en ny 3-serie och att Volkswagen har uppdaterat populära Passat. De poängterar också att Tesla Model 3, som boostade mellanklassen i fjol, inte hade del i denna ökning i och med att modellen tappade sex procent i antal registreringar.
Populäraste bilen i Europa
Volkswagen Golf har ofta och länge varit etta på den europeiska marknaden, men under februari blev den omkörd av en av värsta konkurrenterna – Renault Clio. Båda bilarna tappade men tysken betydligt mer än fransmannen. Anledningen till det är att Golf är mitt inne i ett generationsskifte, ungefär ett halvår senare än det skifte som Clio nyss genomgick. Räkna alltså med att Golf återtar sin tätposition inom kort.
Vinnarna och förlorarna
Den biltillverkare som ökade sina marknadsandelar mest var Toyota. Även Volvo placerade sig bra sett till februaristatistiken. Däremot hade Ford det tufft, de tappade fler marknadsandelar än någon annan biltillverkare, trots att deras nya Puma var den bilmodell som ökade näst mest i Europa, endast slagen av Volkswagen T-Cross. Syskonet Ford Kuga placerade sig å andra sidan i motsatt ände av listan, endast slagen av Opel Mokka som tappade mest av alla bilmodeller på vår kontinent.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se