Volkswagen härmar Tesla med ny fabrik

Volkswagen ska bygga en ny fabrik för tillverkningen av sin nya elbil Trinity. Använder Teslas tyska fabrik som mall för det nya jättebygget. 

För drygt en månad sedan uttryckte Volkswagens vd Herbert Diess en oro över att Teslas etablering med sin nya Gigafactory utanför Berlin skulle kunna bli kännbar för den tyska jättekoncernen. Bland annat på grund av att Tesla klarar av att tillverka sin Model 3 på endast tio timmar. I nuläget tar det i snitt 30 timmar för Volkswagen att tillverka sina ID-bilar, en siffra som ska ner till 20 timmar under nästa år. Men det räcker inte heller till för att vara konkurrenskraftig mot Tesla.
Nu meddelar Volkswagen att de kommer att bygga en helt ny fabrik i närheten av sin huvudfabrik i Wolfsburg. I fabriken ska Volkswagens kommande flaggskepp Trinity tillverkas och Volkswagen har sneglat på Tesla för att effektivisera produktionen.

Målsättningen är enligt Christian Vollmer, Volkswagens produktionschef, att bygga en enplansfabrik då det är den mest effektiva lösningen. Men då Volkswagen ännu inte bestämt exakt var fabriken ska byggas kan de behöva kompromissa och bygga med en tvåplanslösning i vissa avdelningar. Enligt källor till Automobilwoche kommer fabriken att breda ut sig över två kvadratkilometer vilket är ungefär en tredjedel så stort som den nuvarande huvudfabriken i Wolfsburg.
– Vi kommer inte att behöva längre än tre år för att bygga Trinity-fabriken, säger Christian Vollmer i en intervju med Wirtschaftswoche.

Liksom Tesla ska den nya fabriken kunna tillverka bilkarosser från endast några få stora delar. Något Elon Musk har jobbat mycket med de senaste åren för att effektivisera tillverkningsprocessen. Det förkortar tillverkningstiden drastiskt men hur det påverkar slutkunden om bilen skulle vara med om en olycka är ännu oklart. Det är troligen avsevärt mycket krångligare att reparera skador när bilen är tillverkad av enstaka stora delar än flera mindre.
– Användningen av stora gjutna aluminiumdelar fram- och bakdelen av bilen kan till exempel påskynda produktionen. Det är därför vi tittar på att använda det i Trinity-produktionen. Men detta har ännu inte beslutats. Det beror på att man förutom produktionshastighet även måste titta på koldioxidutsläpp, materialkostnader och säkerhet, säger Christian Vollmer.

Han tillägger att fabriken kan komma att använda drönare för att transportera delar och att Trinity-bilarna, som ska vara autonoma, kan komma att på egen hand frakta runt sig på fabriksområdet när de fortfarande håller på att tillverkas. Bland annat för körning till parkeringsplatser eller testkörning för kvalitetssäkring.

I nuläget är det inte bestämt exakt var den nya fabriken ska byggas men ett krav för att klara den tajta tidsplanen är att marken redan måste vara helt eller delvis utvecklad. Det ryktas om områden i Warmenau eller en stad vid namn Gifhorn som ligger två mil från Wolfsburg-fabriken.