Volkswagen investerar 640 miljarder kronor i framtidsteknik under kommande fem år
Det är en enorm satsning som Volkswagen-koncernen meddelar efter dagens styrelsemöte. Omkring 640 miljarder kronor i framtida satsningar inom hybridutveckling, elektrisk mobilitet och digitalisering mellan åren 2020 och 2024.
Volkswagen AG:s styrelse har i dag haft ett möte där investeringsplanen i den så kallade Planning Round 68 (planeringsperiod 68) diskuterades. Det klubbades att under de kommande fem åren, 2020-2024, ska det investeras cirka 60 miljarder euro, motsvarande 639,7 miljarder kronor, i framtida satsningar inom hybridutveckling, digitalisering och – framför allt – elektrisk mobilitet. Till sistnämnda område öronmärks omkring 33 av de 60 miljarder euro man avsätter, det vill säga ungefär 351,8 miljarder kronor.
Investeringen utgör ungefär 40 procent av koncernens totala investeringar i materiella anläggningstillgångar, forskning och utveckling. Det är en ökning från 30 procent i föregående planeringsperiod (Planning Round).
– Vi arbetar resolut framåt med omvandlingen av Volkswagen-koncernen och fokuserar våra investeringar på framtidens mobilitet. Detta är en del av vårt systematiska och konsekventa genomförande av koncernens strategi, säger Volkswagen-koncernens styrelseordförande Hans Dieter Pötsch.
– Vi kommer att öka investeringstakten igen under de kommande åren. Hybridutveckling, elektrifiering och digitalisering är allt viktigare fokusområden för vår flotta. Vi kommer att utnyttja stordriftsfördelar och uppnå maximala synergier. Mot bakgrund av den försämrade ekonomiska situationen arbetar vi också med att öka vår produktivitet, effektivitet och kostnadsbas för att säkerställa att våra mål uppfylls, säger koncernens vd Herbert Diess.
Planning Round 68 innebär även en förändring för koncernens långsiktiga planering, det vill säga fram till och med år 2029. Under denna tioårsperiod ska Volkswagen-koncernen introducera 75 helt elektriska fordon på marknaden samt runt 60 hybridfordon.
LÄS MER: Audi satsar på el
Tillverkningen av elbilen Volkswagen ID.3 drog igång den 4 november tidigare i år. Fabriken var en gång i tiden den gamla Trabant-fabriken, dock rejält omgjord och utbyggd.
I och med att innevarande planeringsperiod (Planning Round 68) har utökats med ytterligare ett år (2029) beräknar man att sälja cirka 26 miljoner elektriska fordon under perioden samt uppemot sex miljoner hybridfordon.
Omkring 20 av de 26 miljoner helelektriska fordonen kommer att baseras på elbilsplattformen MEB som redan presenterade Volkswagen ID.3 använder sig av. Övriga sex miljoner fordon kommer att baseras på PPE-plattformen som Volkswagen numera benämner High Performance Platform. PPE står annars för Premium Platform Electric och är utvecklad av Audi och Porsche gemensamt.
Elbilstillverkningen kommer att äga rum i de tyska fabrikerna i Zwickau, Emden, Hannover, Zuffenhausen (Porsche) och Dresden samt i Skodas tjeckiska fabrik i Mladá Boleslav, men även i kinesiska Foshan och Anting samt i amerikanska Chattanooga.
PROVKÖRNING: Porsches elbil Taycan
Dagens styrelsemöte ledde också till bekräftelse av att tillverkningen av elektriska suven ID.4 bör påbörjas i Emden-fabriken under 2022 samt att beslut om den planerade fabriken med tillverkning av bilar av olika märken, en så kallad multibrand-fabrik, fattas i slutet av 2019.
Observera att de kinesiska joint venture-bolag som Volkswagen är involverade i inte ingår i planeringen och att investeringskostnaderna därför inte berör dessa bolag. De är nämligen fristående med egna resurser.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se